Annons

FD till EOS-adapter, bra eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad111027

Avslutat medlemskap
Råkade se en adapter för att montera FD-gluggar på EOS-hus på blocket och började fundera. Har en del härliga FD-gluggar som tex 50/1.8, 135/2.5 mflr, men jag har hört att det inte blir speciellt bra att använda dessa med adapter på EOS-hus, stämmer det?

Något som känns tveksam är följande (taget från annonsen): "Adaptern har en korrektionslins."

Så FD-gluggar på EOS-hus, bra eller anus?

Man kan använda objektiv från en massa tillverkare på EOS-hus med bara en enkel adapter utan optisk påverkan. Men just Canons FD-objektiv är värre -- där måste adaptern innehålla en lins för det ska gå att få fokus på oändligt. Hur bra resultat du får med objektiven beror alltså på den optiska kvalitén på adaptern.

Jag menar såklart FD till EF, men jag hoppas ni alla förstår vad jag menade ändå.

Men rent generellt så är det ingen höjdare eller?

I samband med att Eos-kamerorna introducerades tog Canon fram en serie adaptrar med mycket hög optisk kvalité eftersom det naturligtvis blev en hel del knorrande bland professionella fotografer som plötsligt insåg att deras Fd- gluggar inte skulle ha någon framtid i det nya systemet.

Sådana adaptrar dyker då och då upp på e-bay m.fl. marknader och betingar då höga priser.

Tack för ditt svar Stefan. Det känns som om FD-gluggarna får fortsätta tjänstgöra på A1'an så matar jag spargrisen till EF-gluggar istället för att köpa en adapter.

Minolta/Sony är en annan som inte funkar på EOS, men annars så är EOS ett bra val om man vill använda olika tillverkares objektiv. Använder just nu en Helios 44M på min 5D med en billig M42-adapter.

DOCK !!

Om man kan leva utan focus på oändligheten (85mm till porträtt tex) så förlorar man ingen skärpa alls om man kör med linslös adapter. Macro är givetvis en annan tillämpning där oändlgt focus inte är viktigt.

FD 85 f/1.2L på en FF är något som duger än idag till porträttfoto....

DOCK !!

Om man kan leva utan focus på oändligheten (85mm till porträtt tex) så förlorar man ingen skärpa alls om man kör med linslös adapter. Macro är givetvis en annan tillämpning där oändlgt focus inte är viktigt.

FD 85 f/1.2L på en FF är något som duger än idag till porträttfoto....

Även ett FD 300/2.8 med adapter (utan lins) till EOS är trevligt. Ger en närgräns på ungefär 8 meter.

Bilden tagen med 1D (MKI), adapter utan lins och ett FD 300/2.8L.

Bilagor

• 2007-05-18  kl 15.10.02 Fotograf Staffan von Zeipel.jpg
    2007-05-18 kl 15.10.02 Fotograf Staffan von Zeipel.jpg
    13.8 KB · Visningar: 2,372
Lite komplettering till vad jag skrev i början av tråden.

Canons egen adapter var tänkt till längre telen, den skjuter in rätt långt i objektivet. Den kan du läsa om här:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/fdlenses/fdeos.htm

Det finns andra, lite optiskt enklare grejer här:
http://www.srb-griturn.com/canon-fd-lenses-on-canon-eos-cameras-1204-p.asp

De har också en addapter utan linser här, tänkt för användning med tex bälg:
http://www.srb-griturn.com/bellows-adaptors-384-c.asp

Finns det adaptrar till carl ziess också? Skulle vilja testa en väns 85mm och 500mm!

Mvh/Joakim

ANNONS
Götaplatsens Foto