Annons

Fejkade färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

robnil

Aktiv medlem
Hej
Här är en länk med några väldigt fina bilder.

http://ztrixq.se/ovrigt/23-fantastiska-ogonblick-fangade-pa-bild/

Frågan jag ställer mig är om detta verkligen är material direkt från kameran eller om dom dragit en hel del i reglagen i postproduktionen. Detta är inga färger man normalt ser i naturen, utan snarare hittar i de klassiska målningarna från romantiken.

Fejk eller äkta? Vad säger ni?

Jag tror nästan alla har fått mer mättnad eller dyl i efterhand men färgerna i sig stämmer nog bra på många bilder. Dvs Färgerna har bara förstärkts men inte ändrat nyans.

Hej
Här är en länk med några väldigt fina bilder.

http://ztrixq.se/ovrigt/23-fantastiska-ogonblick-fangade-pa-bild/

Frågan jag ställer mig är om detta verkligen är material direkt från kameran eller om dom dragit en hel del i reglagen i postproduktionen. Detta är inga färger man normalt ser i naturen, utan snarare hittar i de klassiska målningarna från romantiken.

Fejk eller äkta? Vad säger ni?

Riktigt snygga bilder är det. Finns en Indisk fotograf som tar bilder i samma stil fast ännu snyggare. (minns tyvärr inte hans namn). Fejk eller inte spelar inte så stor roll för mig personligen, men visst kan man tänka sig att vissa färger är förstärkta. Kontrasterna likaså.

Många gånger kan färgerna direkt ur kameran vara mer "fejk" än efter korrigeringen i bildbehandlingen, så att kalla bilder direkt ur kameran mer äkta tycker jag är fel.

I vissa av bilderna ser färgmättnad och kontrasten ökad, och vinjettering pålagd, men att kalla det fejk tycker jag är att överdriva.

Det finns inga "äkta" färger i en kamera. :)

Det enda du kan göra är att se till att översättningen från verklighet > bildfil är så nära till den "normativa" människans vitbalanskorrigering som möjligt. Efter detta är det upp till konstnärlig tolkning...

"Äkta" färg är (per definition) när man gjort bildfilen så absolut likt det du hade uppfattat verkligheten som - om det du fotograferar hade haft samma vitbalans och ljusspektra som din skärm... (detta händer inte).

Bilderna är ganska kraftigt efterbehandlade, inte bara globalt, utan även vad det gäller fördelningen av färgerna. Jag skulle tro att de har använt ganska selektiva färgförändringar, och en hel del "gradient filter masks" för att få så jämna och starka färgtoningar som möjligt.

Detta blir iofs betydligt lättare att göra ju mer verklighetstrogen din kamera gjorde bilden från början! :) Detta för att materialet du då arbetar med har tagit med så mycket av verkligheten som möjligt i "översättningen". Bättre utgångsmaterial är nästan alltid samma sak som bättre slutresultat - men att de är kraftigt behandlade syns.

Bra svar. Jag är inte ute efter att dissa bra bilder bara för att de körts i pp, utan snarare försöka dissekera dem för att lära mig ta lika bra :)

ANNONS
Götaplatsens Foto