Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel fokus (bakfokus). vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Ngt är lite skumt här. Eller så har sista fyllorna gjort sitt till för skakigheten...

Köpte ett nytt objektiv för ngn månad sen.
Ett tamron 70-200 2.8.

Kameran är en Eos 400D.

På ngt sätt får jag alltid bakfokus på bilderna jag tar.
Har fotat under ca 15år, så jag kan mina grejer på så sätt.
Så handhavandefel vettetusan om det kan vara.

200mm tele med 1/1000sek ska resultera i skarpa bilder på stillasittande objekt.

Gjorde tidigare ikväll ett test mot en fokuskarta. O resultatet där är så bra det kan bli.
Det jag börjar fundera på är om fokuspunkterna i kameran inte stämmer överens med verkligheten?
Kör alltid på den mittersta punkten nämligen.

Bilden jag bifogar är tagen på 1/1000sek, och bländare 4.
Som ni ser så ligger skärpan på jackan, och inte i ansiktet.
Har ungefär 20bilder till från samma session som ser likadana ut.

VAD kan detta bero på?

/Tobbe

Bilagor

• a.jpg
    a.jpg
    18.5 KB · Visningar: 465
  • a2.jpg
    a2.jpg
    21.5 KB · Visningar: 458
  • 1.jpg
    1.jpg
    10.8 KB · Visningar: 460
Ngt är lite skumt här. Eller så har sista fyllorna gjort sitt till för skakigheten...

Köpte ett nytt objektiv för ngn månad sen.
Ett tamron 70-200 2.8.

Kameran är en Eos 400D.

På ngt sätt får jag alltid bakfokus på bilderna jag tar.
Har fotat under ca 15år, så jag kan mina grejer på så sätt.
Så handhavandefel vettetusan om det kan vara.

200mm tele med 1/1000sek ska resultera i skarpa bilder på stillasittande objekt.

Gjorde tidigare ikväll ett test mot en fokuskarta. O resultatet där är så bra det kan bli.
Det jag börjar fundera på är om fokuspunkterna i kameran inte stämmer överens med verkligheten?
Kör alltid på den mittersta punkten nämligen.

Bilden jag bifogar är tagen på 1/1000sek, och bländare 4.
Som ni ser så ligger skärpan på jackan, och inte i ansiktet.
Har ungefär 20bilder till från samma session som ser likadana ut.

VAD kan detta bero på?

/Tobbe

Hur har du fokuserat på testkartan? AF/MF?

AF, precis samma inställningar som jag fått felfokus med ute.
Endast mittenpunkten aktiv och sätter fokus med den.

Dpreview.com påstår att det felfokuserar på längre avstånd ibland, men det var på 275m avstånd. Det kan ju vara så att du fått ett måndagsexemplar.

Du har testat och testat ock kommit fram till att det blir så på de flesta bilderna alltså, men inte på testkartan?

Mitt ex har aldrig felfokuserat. Jag tycker det är spot on.
Se till att få det utbytt, för det är ett otroligt bra objektiv när det fungerar.

Dpreview.com påstår att det felfokuserar på längre avstånd ibland, men det var på 275m avstånd. Det kan ju vara så att du fått ett måndagsexemplar.

Du har testat och testat ock kommit fram till att det blir så på de flesta bilderna alltså, men inte på testkartan?

Mitt ex har aldrig felfokuserat. Jag tycker det är spot on.
Se till att få det utbytt, för det är ett otroligt bra objektiv när det fungerar.

Problemet är att det är köpt i Thailand...så inte så lätt o kontakta handlaren direkt...
Men det borde väl va ngn garanti som täcker tycker man, så man kan skicka det ngnstans. Eller så får man väl bita i det sura äpplet o pynta en liten slant för o få det fixxat.

Men frågan e juh om det finns ngt sätt att testa skärpan lika exakt som med den där fokuskartan, fast på längre avstånd?

Får printa upp den så den täcker en hel husvägg kanske *s*

/Tobbe

vilket avstånd har du testat på med fokuskartan?

Har för mig att man ska testa på ett visst avstånd i förhållande till brännvidden för att det ska bli "rätt"

Kommer dock inte ihåg exakt hur det var, går att söka reda på det rätt lätt iofs.

Testa på motsvarande avstånd som modellen, tejpa upp fokuskartan på en husvägg och fotografera i 45 graders vinkel.
Eller markera en skarv i en tegelvägg, fokusera på den i 45 graders vinkel och se hur fokus hamnar.

Lycka till

/Rille

Om inte Canon/Tamron funkar helt annorlunda än mina Nikons så är det fullt möjligt att våra kameror kan bete sig på detta sätt som din gör.

Canon o Nikon använder samma princip för sin AF så det borde vara samma problem. Ett exempel: I servicemanualen för Nikkor AF-S70-200 så det att AF skall kontrolleras på (om jag nu minns rätt) 70 mm resp 200mm och och med motivet på 20 ggr brännvidden. Jag har en rätt lång historia av felfokusering i bagaget och har haft otaliga diskutioner med några av Nikons tekniker. De påstår att detta förfaringssätt inte räcker!! När de gjort allt enligt manualen så går de ut och testar på fler avstånd och fler brännvidder. Allt som oftast får de gå in igen och justera igen.

Jag har varje gång fått en 100%-ig utrustning när denna justering väl är genomförd men visst tusan är det under all kritik att man skall behöva åka till verkstaden varje gång något nytt är inköpt. Samtliga mina DSLR hus, nu är jag uppe i 5 st, har behövts justeras och alla mina AF-S gluggar (7-8 st) utom ett har behövts fixas till..

Problemet är alltså att våra system kan fokusera fel på vissa brännvidder eller avstånd medan på andra så är det perfekt. Nu märks det mer på ljusstark eller lång optik men jag har faktiskt lyckats få en 12-24 som var i det närmaste oanvändbar full öppen även på bl 4 occh detta på 12mm.

Nu säger sig en vän av ordning att det finns ju microjustering av AF i våra nyare hus. Visst men bara på en brännvidd och på ett avstånd....När jag bytte till min nuvarande D300 så kunde jag få den att fungera med majoriteten av mina gluggar men inte med 70-200. Till verkstaden igen..... Till saken hör oxå att min 70-200 är inköpt i HongKong och var för gammal för att någon garanti skulle finnas men Nikon tog emot den utan att knota och fixade den till ett 100%-igt resultat...

Problemen med detta har gjort att jag aldrig kommer att köpa en glugg från en tredjepartstillverkare hur bra det än är. Problemet med att få det tillfixat när det är fler än en spelare inblandade är för stora....

Har du klippt nått i bilderna?? Dom blir ju lite suddigare då..

Jag är ingen expert på detta men är verkligen focus så fel? Bilderna är inte 100% skarpa kan jag hålla med om men att jackan skulle vara mer i focus än nästippen vet jag inte. Åter igen, jag är ingen expert o det kanske är tydligare på en okompremerad bild....

Har samma objektiv men en eos 40, testade mycke när det var nytt o märkte att skärpdjupet inte blev så stort när man kör på stora bländare o på närgränsen. Provade på en pelargonknopp o då blev en liten knopp i focus men ofta alla andra oskarpa.
Käns lite som att det är mera troligt att du lyckats låsa focus på jackan eller nästippen på några bilder än att objektivet skulle focusera helt fel med tanke på bilden på testet... Eller att du flyttat kameran några centimeter efter att du låst focus.

ANNONS
Götaplatsens Foto