Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fel på D300 eller CF?
- Trådstartare kiwawa
- Start datum
andersgalmen
Avslutat medlemskap
Jag hade vertikala linjer i min kompaktamera emellanåt, det handlar garanterat inte om kortet. Hoppas för din skull att det är en garantigrej.
kiwawa
Aktiv medlem
andersgalmen skrev:
Jag hade vertikala linjer i min kompaktamera emellanåt, det handlar garanterat inte om kortet. Hoppas för din skull att det är en garantigrej.
Köpte den begagnad och Nikon gillar inte återanvändning.-(
Ur Nikons garaniavtal:
"
Garantisedeln gäller endast för den första ägaren tillsammans med originalkvitto, den gäller ej om man säljer kameran vidare."
kiwawa
Aktiv medlem
Re: Har du kontrollerat din firmware
Tack för tipset, ska kolla upp det ikväll.
blenda12 skrev:
Hej!
Har du laddat in den senaste uppdateringen av firmwaren från Nikon? Har för mig att det fanns någon bugg med långa tider som de fixat.
/Magnus
Tack för tipset, ska kolla upp det ikväll.
picturethis.se
Aktiv medlem
Jag fick ett annat problem som kanske kanhända har med kortet att göra?
Jag kör med Nikon D300 med SanDisk kort. Men råkade köpa ett "enklare" kort då den närmsta butiken inte hade andra...
Nåväl, jag plåtade på... Och vid ett tillfälle kikade jag på bilderna via displayen och ser då en rand, ett band längst ner på bilden. Föreställ er en Tv med "myrornas krig", men med en rosa (?) ton.
Hann ta om bilden och sedan när jag kikar på bilderna i Brigde (bilderna är RAW) hinner jag bara som hastigast se bilden, sedan stänger Bridge ner, som om den inte klarade av att ens visa min trasiga bild. Har provat flera gånger - samma resultat.
Det hände bara på 2 bilder, övriga funkade som vanligt.
Kan det bero på ett knasigt kort? Eller är det nåt knas med kameran?
Känner ni igen det, någon?
Har ställt denna fråga i en annan tråd, men inte fått nåt svar.
Men detta har inte med långa exponeringstider att göra.
Jag kör med Nikon D300 med SanDisk kort. Men råkade köpa ett "enklare" kort då den närmsta butiken inte hade andra...
Nåväl, jag plåtade på... Och vid ett tillfälle kikade jag på bilderna via displayen och ser då en rand, ett band längst ner på bilden. Föreställ er en Tv med "myrornas krig", men med en rosa (?) ton.
Hann ta om bilden och sedan när jag kikar på bilderna i Brigde (bilderna är RAW) hinner jag bara som hastigast se bilden, sedan stänger Bridge ner, som om den inte klarade av att ens visa min trasiga bild. Har provat flera gånger - samma resultat.
Det hände bara på 2 bilder, övriga funkade som vanligt.
Kan det bero på ett knasigt kort? Eller är det nåt knas med kameran?
Känner ni igen det, någon?
Har ställt denna fråga i en annan tråd, men inte fått nåt svar.
Men detta har inte med långa exponeringstider att göra.
avslutad131111
Avslutat medlemskap
kiwawa skrev:
Ur Nikons garaniavtal:
"
Garantisedeln gäller endast för den första ägaren tillsammans med originalkvitto, den gäller ej om man säljer kameran vidare."
JA men enligt lagen finns rätt till reklamation för fel som inte hänger ihop med oaktsamhet och denna rätt gäller nog oavsett ägare så jag skulle nog stå på mig mot Nikon hur som helst!
Jon
Makten
Aktiv medlem
Det där lär inte vara lagligt. Annars skulle garantin inte gälla om man ger en kamera till någon i present, vilket vore fullständigt befängt.kiwawa skrev:
Ur Nikons garaniavtal:
"
Tillägg: Om du har kvittot så har de ju förresten ingen som helst anlendning att kolla upp vem du är. Köper man kameran kontant så står det heller inget namn på kvittot. Buffel och båg är vad det är.
kiwawa
Aktiv medlem
Uppdaterade till FW 1,03 och strecken försvann:-D
Det var brusreduceringen på långa tider som ställde till det.
Ang. "garantin" så vet jag inte om det är lagligt eller ej att skriva det i avtalet, men jag tror att Nikon inte tar så stor hänsyn till när det väl kommer till kritan,(p.g.a badwillen det skapar att åberopa nåt sånt) men det kan säkert avskräcka någon att hävda sin rätt.
Buffel o båg som sagt.
Det var brusreduceringen på långa tider som ställde till det.
Ang. "garantin" så vet jag inte om det är lagligt eller ej att skriva det i avtalet, men jag tror att Nikon inte tar så stor hänsyn till när det väl kommer till kritan,(p.g.a badwillen det skapar att åberopa nåt sånt) men det kan säkert avskräcka någon att hävda sin rätt.
Buffel o båg som sagt.
eon
Aktiv medlem
Makten skrev:
Köper man kameran kontant så står det heller inget namn på kvittot.
Jo, namn och adress skrivs nästan alltid in på kvittot när det gäller dyrare varor.
Om det inte är uppenbart vid postorderförsäljning så brukar expediten fråga efter.
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Hittade nedastående rader på skellefteå kommuns hemsida (skelleftea.se). Gäller de även för fotoutrustning?
Garanti vid andrahandsköp
Jag har köpt en ett år gammal TV av en privatperson. Säljaren lämnade även med ett garantibevis som han fått från det företag där han köpt TVn. Nu har den gått sönder, och jag har kontaktat företaget och visat upp garantibeviset. Företaget vägrar dock att ta emot reklamationen eftersom det inte var jag som köpte teven av dem. Gäller inte garantin då ?
Nej, det gör den inte. En garanti gäller formellt sett mellan säljföretaget och den ursprungliga ägaren av TVn, om det inte framgår annat av garantivillkoren. Det är bara den personen som är avtalspart gentemot säljaren.
En annan situation är om man köper exempelvis en TV och ger bort den i present. Det brukar dock sällan i en sådan situation bli något problem för den nya ägaren att åberopa garantin, om man gör klart för säljaren att varan ska ges bort.
Garanti vid andrahandsköp
Jag har köpt en ett år gammal TV av en privatperson. Säljaren lämnade även med ett garantibevis som han fått från det företag där han köpt TVn. Nu har den gått sönder, och jag har kontaktat företaget och visat upp garantibeviset. Företaget vägrar dock att ta emot reklamationen eftersom det inte var jag som köpte teven av dem. Gäller inte garantin då ?
Nej, det gör den inte. En garanti gäller formellt sett mellan säljföretaget och den ursprungliga ägaren av TVn, om det inte framgår annat av garantivillkoren. Det är bara den personen som är avtalspart gentemot säljaren.
En annan situation är om man köper exempelvis en TV och ger bort den i present. Det brukar dock sällan i en sådan situation bli något problem för den nya ägaren att åberopa garantin, om man gör klart för säljaren att varan ska ges bort.