Annons

Fel på kameran IXUS 800IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Tannerstedt

Ny medlem
Jag har precis köpt en ny Ixus 800IS och är inte direkt nöjd med resultat.

Jag har lagt upp ett par bilder på min server om någon vill kolla och jämföra med.

http://tannerstedt.se/test/

Bilderna är tagna med en helt ny Canon Ixus 800is och en 4 år gammal Olympus C-765, tagna med resp. varje kameras automatik med bara ett par sekunders mellanrum.

Tittar man på löven på test2 bilden är canon mkt suddigare samt på test3, kolla in skäpan på cyklarna nere till vänster.

Kan man reklamera en kamera för denna kvlitetsbrist?

Senast ändrad:
Nej, varför det?

Har kamerorna jämförbar optik?

Har kamerorna jämförbara skräpeinställningar (dvs samma skärpningsalgoritm?

Är bilderna fotograferade med samma bländare?

Använder kamerorna jämförbar teknik?

Om svaret är ja på alla frågor, då kanske du kan lämna tillbaka den - Om inte, så är det just sådant här som skiljer olika kameror och tillverkare åt och det får acceptera, tyvärr.

Om inget annat, så ser man till att köpa sakerna på öppet köp - Då kan man lämna tillbaka.

Nej, varför det?

jo, nu vet jag inte exakt svaret på dina fårgor men det borde vara att ixusen har både bättre teknik (bla bildstabilisator) och bättre optik då den är både nyare och dyrare än Olympusen.

Visst är det antagligen olika saker som sitter i kamrorna men men sprillans ny kamera i den dyrare klassen av kompaktkamerorna borde så slå en lite billigare som har ett antal år på nacken.
Jag har nu även jämfört med min Gamla Sony DCF-F11 som är 6-7år gammal på 3.2 mp och tom den ger skarpare bilder än ixusen.

Hur som helst så får Ixusen ta en retur till butiken.

Megapixlar säljer, så är det bara. Det vet marknadsförarna. Att det sen inte är speciellt bra med många megapixlar i en kompaktkamera talas det betydligt tystare om.

6Mpix på en så liten bildsensor skapar mycket sensorbrus. Detta brus måste hanteras och reduceras av kamerans mjukvara. Dessvärre sker det på grund av skärpa och detaljupplösning. Canonbilderna är lite mjukare än de från Olympusen och det kommer säkert av brusreduceringen men jag tror inte det är nåt fel på din kamera.

Däremot tycker jag färgerna på Canonbilderna är betydligt bättre. Varmare, bättre mättade. Olympusbilderna är rätt kalla och färglösa.

har själv ägt en C765 tycker att det är en grymt bra kamera
men synd att den är så trög

ska jag vara ärlig ser det ut som du har använt en mobilkamera

Något är skumt med bilderna. Bl.a. är nedre halvan helt oskarp på alla bilderna. Den har också problem med kromatisk abberation.
Ta en titt på testbilderna på dpreview.com och jämför.

ANNONS