Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felaktig mappstruktur i Lighroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Razer Bazer

Aktiv medlem
Hej,

jag har fått något problem med katalogstrukturen när jag importerar bilder till Lightroom 3. Jag använder alltid först Canons programvara EOS Utlity för att importera bilderna till hårddisken, sedan importerar jag bilderna till Lightroom genom programmets importfunktion. Sedan årsskiftet 2010/2011 beter sig Lightroom annorlunda och struntar i katalogstrukturen på hårddisken.

På hårdisken ligger bildern enligt följande exempel

D:/CALENDER/2011/01/2011_01_26 och på samma sätt har Lightroom tidigare visat hur bilder är lagrade (se bifogad bild). Nu struntar Lightroom i årtalet och månad och lägger upp enbart datumet 2011_01_26

Den enda förändringen jag har gjort är att jag bytt hårddisk där bilderna ligger på till en större, samma hårddiskbeteckning, mappar osv så inga förändringar är gjorda. Disken där Lightroom är installerad på har inga förändringar gjorts.

Den övre bilden visar katalogstrukturen på hårddisken.
Den undre bilden visar hur Lightroom visar bilderna

Har någon stött på samma problem tidigare? Tacksam för hjälp !!

Mvh // Larsa

UPPDATERING: Jag hittade orsaken till problemet. Genom att i Lightroom högerklicka på översta mappen, i mitt fall "Calender" (se katalogstrukturen ovan), och välja "Add parent folder" blev åter visning av katalogerna korrekta.

Bilagor

• harddisk_folders.jpg
    harddisk_folders.jpg
    6.2 KB · Visningar: 216
  • lightroom_folders.png
    lightroom_folders.png
    6.6 KB · Visningar: 212
Senast ändrad:
Undrar om det bara är så att du inte berättat för LR att du vill ha med dom överliggande nivåerna och importerat enbart mappen för en dag? Jag har för mig att man kan högerklicka på mappen i LR och be LR att inkludera överliggande mapp.

EDIT: Du hann precis editera inlägget medan jag skrev, var det det felet?

ANNONS
Götaplatsens Foto