Annons

Fest fotografera

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias_L

Medlem
Hej jag har en ecos 400d md 430 ex extern blix. Jag undrar om någon kan ge mig tips på att få till bilder från discon me mycke ljuseffekter och folk på samma bild. Testat utan blixt blir inte så bra och med blix ljuser den upp halv lokalen o man ser inte ljuset. Jag e nybörjare så skäll inte på mig :)

Mvh tobias

Tänker inte skälla på dig, men väl ge dig lite uppmaningar.

1) Läs manualen, både till kameran och blixten.
Vill påstå att man skulle kunna lära sig otroligt mycket bara med hjälp av manualerna och praktisk övning.

2) Efter att du har läst manualerna är det dags för praktiska försök.

3) Tänk logiskt! Upprepar, tänk logiskt!!

Du tar bilder utan blixt och upptäcker att allt bara blir suddigt för att du får för långa slutartider:

Aha! tänker du, jag använder en blixt istället!
Men då blir allt helt ljust o bara skit...

Aha! tänker du då! Då drar jag ner slutartiden och minskar bländaren så blir bilderna mörkare! Men då blev allt svart och bara personerna ljusa och allt kolsvart.

Aha! Då kör jag med lite större bländare och lite längre tider! Nu blev allt perfekt men blixten blev lite för kraftig nu...

Aha! tänker du då, då kör jag samma inställning på kameran men jag minskar lite på blixteffekten eller riktar om blixten!

Åhhhhhhhh Perfekta bilder!! Tack Kalle för dina underbara tips!!

Jag ska inte heller skälla på dig :)

Av mig får du ett annat tips som kanske inte ökar förståelsen på samma sätt som Kalles eminenta handledning:

Använd forumets sökfunktion! Om du söker på ordet vimmel hittar du massor av trådar med massor av bra och mindre bra tips.

Denna tråd har vissa (oavsiktliga) likheter(*) med denna gamla historia.

'Rörmokare Jonsson är en gammal försiktig yrkesman, så han skrev till Statens provningsanstalt då det gällde ett jobb, där han ämnade använda saltsyra för att rensa rör. Kunde det vara skadligt att använda saltsyra?

Efter ett par veckor fick han svar:

"Effektiviteten av saltsyra är odiskutabel, men de klorvätesyrande salterna är oförenliga med metallisk permanens."

Jonsson skrev ett brev och tackade och sa att han
var glad att anstalten tyckte att saltsyra var bra.

Varpå det kom ett nytt brev från provningsanstalten:

"Vi kan inte ta ansvaret för bildandet av toroxida derivat vid saltsyreanvändning och proponerar därför en annan procedur."

Jonsson skrev och tackade, belåten över att anstalten var överens med honom.

Det var då det kom ett telegram från provningsanstalten, denna gång i klartext:

"ANVÄND FÖR HELVETE INTE SALTSYRA! DEN FRÄTER UPP RÖREN!"'

Per

*) Ta inte illa upp, ni som hjälper till! Jag bara blev så fnissig när jag tänkte på den gamla historien, som egentligen inte har bäring på er.

ANNONS
Götaplatsens Foto