Annons

Fettfläck på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

cgw

Aktiv medlem
Köpte min 30D från fotokungen den 28oktober. Dvs så har jag inte haft den speciellt länge. Men ändå så har jag på något vänster lyckats få en fettfläck(?) på sensorn. Detta är mycket konstigt med tanke på att jag inte har pillat där, eller tagit av objetivet sen jag satte på det för första gången.

Så nu till frågan. Vart ska jag vända mig för att få bort den här fläcken? Eller kan jag torka rent själv? Jag gissar väl på att jag inte ska pilla där själv så jag får lämna in den, men vart?

Jag bifogar bild så ni kan se:
smuts.jpg

/Mvh Calle.

Det behöver inte vara "fettfläckar" det kan mycket väl vara smuts partiklar som letat sig in till sensorn.

Har du kontrollerat att smutsen inte sitter på objektivglaset.. det närmast kameran?

Ett litet tips är att köpa en "blåsbubbla" på apoteket.. de som man använder när man har skit i öronen... blås sedan försiktigt ner på sensorn.

Tack, för svaren!

Jo, jag har kollat att det inte är på objektivet.
Bytte objektiv och det var samma resultat. Får väl ta och köpa en såndär blåsare.

Tack så jättemycket igen.

Men, om jag nu skulle vara intresserad att lämna in den, har canon någon verkstad eller liknande där man kan lämna in utan kostnad mot garantin?

/Mvh Calle.

cgw skrev:
Men, om jag nu skulle vara intresserad att lämna in den, har canon någon verkstad eller liknande där man kan lämna in utan kostnad mot garantin?

/Mvh Calle.

Det är ju knappast en garantisak. Jag kan inte lämna min bil gratis till Volvo för att den blivit smutsig när jag kört på vägarna.

Mycket vanligt

Det här kommer att hända dig många gånger framöver. Det finns lite olika sätt att göra rent på själv. Om du söker här i forumsöket så hittar du en massa trådar. Annars kostar det ca 500 att lämna iväg för rengöring.

Re: Mycket vanligt

Tonyeagle skrev:
Det här kommer att hända dig många gånger framöver. Det finns lite olika sätt att göra rent på själv. Om du söker här i forumsöket så hittar du en massa trådar. Annars kostar det ca 500 att lämna iväg för rengöring.

Tack för ditt svar.

Att det kommer damm på sensorn visste jag om. Har själv ägt en 300d förut i 2år så jag har varit med om det.

Men jag tyckte detta såg ut som en fettfläck. Men jag antar att det inte är det nu.
Vilket också är konstigt är att det gick så snabbt, med tanke på att jag bara ägt kameran i drygt 3veckor.

Jag får väl gå och köpa en såndär blåssak imorgon.

Hörde också från annat håll att man kan använda en dammsugare på avstånd och suga rent där inne. Fungerar det eller är det något ni inte rekommenderar?

Tack igen!

cgw skrev:
Ok, förlåt för en simpel fråga.

Ta inte illa upp. Ville bara göra en liknelse för att få lite perspektiv på problemet. Det är många som är oroliga för lite damm på sensorn och tror nästan det är fel på kameran. Är det damm på sensorn rengör man den, lika naturligt som att tvätta bilen när den är smutsig. Jag står själv inför att behöva rengöra min sensor, jag har mycket mer damm än vad du har.

ANNONS
Götaplatsens Foto