Annons

Filma med canon eos vs riktig semipro hd kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej!
har just skaffat mig en 7d, frånsett skärpedjupet
Vad skiljer i bildkvalitet mellan en 7d och en dyr
Hd kamera i 50 000kr klass?
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Väldigt mycket. Teknisk bildkvalité, ljud, gränssnitt, funktioner, knappar, ergonomi etc.
Om man kikar på teknisk bildkvalitet, hur mycket skiljer det?
Ser en videofotograf skillmadem?
Har bifeokamerorna bättre upplösning?
Jag kan tänka mig att komprimeringen kan vara rätt hård
Datat ska ju rymmas på ett cf kort.
Förutsättningarna från kameran är ju annar grymma.
Man kan köra shyssta L objektiv, sensorn är utmärkt osv.
Däremot att fiöma med en systemkamera ur ergonomisk synvinkel lär jubara illa, iaf om
Man är van vid Sony Beta, som jag är mestvan vid
 

Kimster

Aktiv medlem
Under vissa omständigheter så ser man bristerna i hos DSLR. aliasing, moiré och "jelloweffect".
DSLR har dock flera bra sidor, utöver skärpedjup, t.ex. ljusförmågan och ISO-värden.

En semipro/pro videokamera filmar i faktisk högre upplösning pga DSLR filtret är gjort för stillbild. De exporterar filerna i samma upplösning som en videokamera dock.

CF-kortet är idag ingen begränsning för videokameror. Tvärtom så används CF- eller SD-kort av flera proffsmodeller. Komprimeringen är generellt högre på konsumentkameror för att man ska få plats med mer på mindre. DSLR har inget superbra komprimeringsformat, men den håller för mångas behov har vi sett. Det gäller bara att ha ett genomarbetat arbetsflöde för hanteringen av filerna.
En proffskamera har normalt bättre format anpassat för mer bildinformation och för redigering.

L-objektiv kan du köra på en videokamera också. Man behöver lite adaptrar bara.
Framförallt är den nya Panasonic AF101 gjort för att kunna köra i princip vilken optik som helst.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Under vissa omständigheter så ser man bristerna i hos DSLR. aliasing, moiré och "jelloweffect".
DSLR har dock flera bra sidor, utöver skärpedjup, t.ex. ljusförmågan och ISO-värden.

En semipro/pro videokamera filmar i faktisk högre upplösning pga DSLR filtret är gjort för stillbild. De exporterar filerna i samma upplösning som en videokamera dock.

CF-kortet är idag ingen begränsning för videokameror. Tvärtom så används CF- eller SD-kort av flera proffsmodeller. Komprimeringen är generellt högre på konsumentkameror för att man ska få plats med mer på mindre. DSLR har inget superbra komprimeringsformat, men den håller för mångas behov har vi sett. Det gäller bara att ha ett genomarbetat arbetsflöde för hanteringen av filerna.
En proffskamera har normalt bättre format anpassat för mer bildinformation och för redigering.

L-objektiv kan du köra på en videokamera också. Man behöver lite adaptrar bara.
Framförallt är den nya Panasonic AF101 gjort för att kunna köra i princip vilken optik som helst.
Tack så mkt var intressant att veta!
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
Nu har jag mest hållt på med ljud, men jag har några tankar om det här.

Det är ju också ett tag sedan och det var ju äldre modeller av videokameror vi använde då, men när det började köras med 5d mark II istället för videokameror så sköt kvalitén i höjden på budgetprojekten. Resultatet känns så mycket närmare att köra med riktig film för skärpedjupet och ljuskänslighetens skull. Många gick ju över till dslr kameror i och med detta när pengarna för film eller RED inte fanns. Videokameror har faktiskt varit frånvarande i de kortfilmer jag varit med i eller vet om sen dess. Antingen har det varit dslr, RED, eller film.

Däremot som intervjukamera så är i varje fall 5d'n ingen höjdare, inte bara för problemet kring fokuseringen men arbetsflödet blir långsammare eftersom man inte kan lita på ljudet, kontakter som glappar osv. det måste nästan i princip spelas in externt.

Nu kommer ju billigare videokameror med större 4/3 sensor, som Kim nämner, som ett brev på posten. De är ju gjorda för att konkurrera med dslr men vi får se vad som händer. RED kommer väl snart också med sin Scarlet äntligen, får se hur den klarar hypen och vilket pris den får.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Måste poängtera att hela sista säsongen på säsongen på "Dr House" är filmad med Canon EOS 5D Mk2.

/Stefan
 

erik767

Aktiv medlem
Hur mycket skiljer sig AF-funktionen. Är det uteslutande manuell AF som gäller på DSLR i praktiken? Med tanke på det kort skärpdjupet känns det som en utmaning. Finns det några stora förbättringar av AF på DSLR i närtida utvecklingen.
 

Kimster

Aktiv medlem
Hur mycket skiljer sig AF-funktionen. Är det uteslutande manuell AF som gäller på DSLR i praktiken? Med tanke på det kort skärpdjupet känns det som en utmaning. Finns det några stora förbättringar av AF på DSLR i närtida utvecklingen.
Frågan tror jag har flera infallsvinklar. Men ett av grundproblemen handlar om hur hårdvaran är tillverkad. Mjukvaran kan oftast förändras relativt enkelt och anpassas för nya krav/uppgifter. Hårdvaran, t.ex optiken som används inom dslr är i flesta fall stillbildsobjektiv byggd för att fokusera som en stillbildskamera jobbar dvs. stegvist och väldigt snabbt. En videokamera har andra krav och ett AF- objektiv på en videokamera är byggd annorlunda. De kan fokusera steglöst med AF men de gör det mycket långsammare i relation mot det tidigare. Det finns snabba AF inom video ockå men då pratar vi oftast om broadcast och priser på flera hundra tusen.

Så jag tror att utveckling kommer ske, med ton på att kanske få objektiven att fungera för båda uppgifterna.
Fram tills att objektiv börjar bytas ut kommer det existera kompromisser med hur AF funkar ihop med hus och mjukvara. Så vi får väl se vad framtidens dslr kommer innehålla. Men största jobbet tror jag ligger i hur objektiven är byggda och om man gör multifunktionella objektiv eller man tvingas köpa dedikerade objektiv för en specifik roll. Jag vet inte hur bra Sonys nya kameror funkar med semitransparant spegel osv. Men jag sticker ut hakan ändå och ser ändå det som en kompromiss.

Så MF är och kommer vara det som är lämpligast ett tag framöver.
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
Jag hade inte läst artikeln om moire tidigare och jag måste säga att jag inte sett så bedrövliga exempel som i artikeln själv, men jag antar att fotograferna haft det i tankarna när de komponerat bilden. Annars tycker jag folk generellt köper moire effekter i bilden mycket mer än de till exempel köper störningar i ljudet eftersom de detaljer som blir fel sällan är i fokus. Det är faktiskt troligare att folk stör sig på dålig sceneri än att en vägg ser lite konstigt renderad ut så att säga, det finns så många faktorer att väga in. Men de gamla tipsen om att inte ha en smårandigtröja är ju i högsta grad relevanta fortfarande... :) Många väljer helt enkelt kort skärpedjup och en "filmisk känsla" över alla problem. Det "ser dyrare ut" mer än att den kanske riktiga kvalitén är bättre som artikeln påvisar.

Jag gillar det här citatet:

"What the D90 and 5D2 have done is show us that it’s no longer OK for video camera manufacturers, whether they be Sony or Canon or RED, to make a video camera that doesn’t excite us emotionally. Buttons and features and resolution charts just had their ass handed to them by sex appeal."

Lite så är det ju.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
... Annars tycker jag folk generellt köper moire effekter i bilden mycket mer än de till exempel köper störningar i ljudet eftersom de detaljer som blir fel sällan är i fokus. Det är faktiskt troligare att folk stör sig på dålig sceneri än att en vägg ser lite konstigt renderad ut så att säga, det finns så många faktorer att väga in. ...
Ja visst är det så. Det gäller även mig, jag stör mig inte så hiskeligt på moiré, det är sällan en film är dålig bara för att bildkvalitén är det. Men om man ska diskutera annat än rent tekniska kvalitéer hos bilden så är fotosidans forum fel ställe enligt min erfarenhet.

Kan ibland bli lite tröttsamt att allt handlar om att bilden ska vara tekniskt perfekt. Att en bild har "rätt" exponering, bra skärpa och "korrekt" vitbalans är allt som betyder nåt ;-) Förutom att den ska ha många megapixlar och vara brusfri då...
 
ANNONS