Annons

Filma med Panasonic LX 5???

Produkter
(logga in för att koppla)

Customizer

Aktiv medlem
Hejsan!

På de sista resorna har jag upptäckt att DSLR:en oftast lämnats på rummet och då blir inga bilder tagna, därav tanken på en kompakt som man alltid kan stoppa i fickan.

Jag inbillar mig att LX 5:an är en perfekt resekamera när man inte vill släpa runt på systemkameran.
Jag har lite funderingar kring hur bra denna kamera är att filma med i jämförelse med en videokamera i samma prisklass.
De flesta videokameror har betydligt större "zoom" , ibland upp till motsvarande 800-1000mm,
men däremot brukar de ha ganska dålig vidvinkel.
LX 5:an har en vidvinkel på 24 mm vilket får anses som mycket bra och personligen tror jag att jag har större användning av detta.
Jag antar att den "riktiga" videokameran ger bättre bild men är det någon som jämfört och som kan ge sin åsikt.
Det är inte intressant om filmkvaliten bara är ok, jag vill att den ska vara bra.
Det kanske finns andra kameror som är bättre, kom gärna med förslag.
Kraven är bra bilder, bra film samt kompakt nog att stoppa i fickan

Tacksam för svar

LX5 är nog så bra du kan komma i dagsläget med en avancerad kompakt. Komprimerar med AVCHD, så att minneskorten inte fylls så snabbt.

Ska du ha något bättre, samt möjlighet till större brännviddsomfång, så rekommenderas den något större DMC-GF2, eller t.o.m DMC-GH2.

ANNONS
Götaplatsens Foto