Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmval

Produkter
(logga in för att koppla)

_nailbomb_

Aktiv medlem
Jag åker till Saudi Arabien i sommar på semester och undrar därför om det är någonting man ska tänka på när man väljer film till en sådan resa...

misstänker att det kommer vara runt 40grader i genomsnitt och gassande sol hela tiden när vi är där.

undrar även om någon skulle kunna rekomendera vilka filmer som är bäst att använda färgmässigt, hela landet består ju praktiskt taget av sand.

Tack på förhand /Niklas

Vet inte vad du vill med färgerna, om du vill ha starka färger eller lite mildare i det kontrastrika Saudiarabien.

Fuji Superia 100 ger lite kraftigare färger. Inte i min smak dock, men den filmen är rätt billig och lätt att få tag i.

Fuji Reala 100 är ett bättre val. Mjukare färgåtergivning än Superia, extremt finkornig och bra skärpa. En dyrare film, men klart värt det.

Agfa Optima 100 ger neutrala klara färger.

Agfa Portrait 160 har låg färgmättnad, och kan vara en skön film för kontrastrika motiv.

Mitt huvudtips är Fuji Reala.

Ska du fota dia, så rekommenderar jag Agfa RSX 100, som har neutrala klara färger och fint korn.

ANNONS
Götaplatsens Foto