Annons

Filmval ?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersY

Medlem
Tänkte fråga Er lite om filmval.

Jag använder mig uteslutande av "vanlig" färgfilm typ Fuji Superia200 eller liknade till min EOS30/100. 3-pack 36:er på en vanlig affär för 99 spänn. Är man en skittråkig och dålig fotograf då ?

Jag gillar att sätta mina kort i album. De riktigt lyckade bilderna brukar jag förstora och göra småtavlor av. Kollar man på fotosidor och gallerier är det aldrig någon som knäppt med nån Superia 200 inte ;-)

Har jag bommat nåt? Har klart för mig skillnaden i ASA-tal, men borde jag prova nåt annat ?

Är diabilder skarpare/bättre i nåt avseende ?

mvh
Anders

Superia är det många som använder dock inte 200.

För de riktigt skarpa bilderna väljer man 100 och när man behöver ljuskänsligare film blir det 400.
400 ger mycket bra kvalitet och den lilla skillnad i ljuskänslighet som 200 ger mot 100 duger oftast inte.

Nu har jag inte testat 200 på ett par år men då jag testade gav 400 ett bättre resultat!

Som yrkesfotograf använder jag mycket Superia för reklambilder, arkitektur samt modellbilder.
Dock inte för porträtt av företagsledare (med mycket representationrödfärg i ansiktena) eftersom rött framhävs lite väl mycket ibland.
De ser rödmosiga ut helt enkelt, gubbarna.

Någon som har nån bra förklaring till varför 200-filmen alltid kostar mindre, och man alltid får sådan som "gratisfilm" om man framkallar på snabblab och dyligt?

Det lär ju knappast vara så att den efterfrågas av konsumenterna, utan mer ett behov som tillverkarna skapat isåfall.

Jag kör mest med Superia200. Visst, den är billig, skarp och hyfsat finkornig. Färgerna är bra med men ibland lite för starka (Disney-färger). Jag gillar den. bild

Wow, härliga färger det var i den! 200 kanske är underskattad. Jag brukar köpa superia 200 till tjejens kompaktkamera för att den är billig och ger bra resultat.

Kör med 200 om pengafrågan är viktig för dig! Det är en bra film!

ANNONS
Götaplatsens Foto