Annons

Filnumreringen hoppade över 200 bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Idag när jag fotade med min ganska nya 40D så hette en bild som jag tagit 1523, när jag tog en bild ca 4 minuter senare så hette den 1760, kameran hoppade alltså 237 nummer utan att jag bytt minneskort eller någonting, när jag sen stängde av kameran och satte på den igen och tog en bild så fortsatte den från 1524, stängde jag av den igen och tog en bild till så fortsatte den på 1761 istället.

Har det här hänt någon annan förut och är det någon som vet varför den gjorde så?

Ingen set detta på min 40D.

Har du formaterat kortet med denna kamera? Om inte så prova att formatera kortet i kameran. Det har hjälpt mig vid "underliga" fel tidigare på andra kameror.

mvh
Anders

Ja, jag har formaterat kortet flera gånger med kameran innan det här hände, jag har svårt att förstå varför den helt plötsligt hoppar över 200 nummer.

aik_putte skrev:
Ja, jag har formaterat kortet flera gånger med kameran innan det här hände, jag har svårt att förstå varför den helt plötsligt hoppar över 200 nummer.

Har en annan kamera använt kortet?

Jag råkade ut för något likande i samband med lite err99 på min 40D.
Efter flera err99 så formaterade jag kortet "i fält" trots att jag hade tagit en del bilder. Första kortet efter formateringen hette, låt säga, "35". sedan fortsatte bilderna numreras, 36, 37, 38 så som dom ska, men helt plötsligt hoppade numreringen tillbaka till 33!!!
Nästa bild hette 34 och så kom då ett nytt err99 när kameran ville döpa nästa bild till 35, som redan fanns på kortet.
Jag hade c:a 10 error den dagen med 2 olika kort. Vid 2 tillfällen hoppade numreringen kråka.

ANNONS
Götaplatsens Foto