Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Final cut - hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns någon här på sidan som använder Final Cut. Jag har börjat på en bildberättelse med ljud. Jag drar således in bilder i programmet, men de blir helt suddiga! När jag tittar på dom i viewern ser de helt ok ut, men så fort de spelar blir de suddiga. Bilderna är 8-bit RGB i 720x576 upplösning vilket borde stämma. Vad är galet? Eftersom jag kör mac testade jag med iMovie och samma sak händer där. Jag blir knäpp snart. Hjälp....

mvh
Peter

Har du renderat och kollat i fullstorleksläge?

Jag håller på att lära mig Final Cut också och lyssnar gärna på andra som har tips kring detta program.

Finns det någon som känner till någon sajt kring stillbildshantering i FinalCut?

Storlek 720x576 men vilken upplösning (dpi)?

Verkar vara bilden det är fel på eftersom det inte heller fungerar i andra program.

När jag tar in en stillbild i ett FCP projekt kör jag File>Import>Files.

Är kanske lite tidsödande att köra enbart stillbilder i FCP när det gäller transitions, effects etc.
Har du testat Fotomagico för ändamålet?

Jerry

Upplösningen i dpi spelar ingen som helst roll. Det är pixlarna om räknas.

Jag har testat Fotomagico tidigare men tyckte inte att jag hade den kontroll och de möjligheter som finns i FinalCut. Nackdelen är att FinalCut inte är helt lätt att lära sig ...

Nu är jag inte så van vid just FC och iMovie, men visar verkligen programmet full storlek på dina bilder under redigeringen? Det kan vara så att ditt videoprogram inte visar en 100% pixelperfekt bild innan de sparat ut videon igen.

Dessutom, korrekt storlek för bilder i video är egentligen 768*576 och INTE 720*576, iallafall inte så länge du arbetar med kvadratiska (1:1) pixlar.

Det stämmer att formatet på DV-band och andra digitala källor (D1) är 720*576 MEN då är inte pixlarna kvadratiska utan 1,067 gånger så breda som höga vilket resulterar i en bild som motsvarar 768*576 i kvadratiska pixlar. Många program förutsätter att bilderna är i pixelformat 1:1 och då skalas bilderna om i redigeringen. I mer avancerade system, som Final Cut Express och Pro bör man dock kunna tala för programmet vilken "pixel aspect ratio" bilderna använder, och då borde du kunna byta från "square pixels" till DV/D1 eller vad det nu kan heta där. Kolla om det inte finns ett val för detta i "Properties" eller vad det nu kan heta där.

Lättaste sätta att kolla hur ditt system arbetar med upplösningen är att skapa två dokument, ett i 768*576 och ett i 720*576, med svart bakgrund och en stor vit cirkel i mitten. Importera bägge bilder i ditt redigeringsystem och notera vilken som fortfarande är perfekt rund och vilken som är oval. Om bägge är runda beror det på att ditt system antar att du använder DV-aspect i bilden som är 720*576, annars skall den bli oval.

Om du har Photoshop CS1 eller senare så kan man också skapa dokument med D1/DV pixel aspect ratio och då kommer en 720*576-bild att se korrekt ut i redigeringen. Kolla under de avancerade inställningarna i rutan där du ställer in hur stort ett nytt dokument ska vara.

Hejsan
Och tack för hjälpen. Verkar inte vara ett alldeles lätt problem detta. Har pratat med SVT och en av deras frilansare men inte där heller har jag kunnat få nått svar. Magico fick jag tipps o att prova. Men jag ska nog först försöka lösa detta med FC. 99.se har jag också slängt in frågan på men ej fått nått svar. Är det fler som har ideer om detta med oskärpa på stillbilder i FC så kom gärna igen med nya svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto