Annons

FinePix F610

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Mange

Aktiv medlem
Nån som vet vad kameran kommer att kosta, är den inte prissatt ännu? vad menar Fuji med "6.3 million effective pixels with 12.3m recorded pixels" ?? Räknar kameran fram nått estimerat mellanvärde/snittvärde som bilden skulle haft om den hade dubbelt så många pixlar? Nån som har koll på detta, låter som ett lanseringstrick.
Denna kamera ska tydligen ha många likheter med Fujis proffskamera FinePix S2 Pro, nån som har testat den?

Fuji interpolerar upp bilden till 12mp från 6mp i kameran..så kameran ska räknas som en 6mp kamera.

Den har inte mycket likheter med S2-PRO, då S2-PRO är en systemkamera med stor sensor och F601 är en kompaktkamera med liten sensor.

Senast ändrad:
Ok ingen större likhet med s2 pro förutom att dom båda interpolerar.
Vilken roll spelar sensorn för roll för bildkvaliten?
Ingen som vet vad den kommer att kosta?

Alla Fujis kameror interpolerar bilden till det dubbla.

Sensorn är det som registrerar bilden (precis som en film) kvaliten på sensorn/filmen är ju så klart av stor betydelse för bildkvaliten..när det gäller digitalkameror är även signalbehandlingen viktig för hur bra bildkvaliten blir.

Sen måste optiken vara av minst samma kvalitet som sensorn om man ska få ut den bildkvalitet som senorn kan ge.

Kameran har inte kommit ut på marknaden än så priset kan man bara spekulera om..jag gissar på runt 5000:-...hittade riktpriset i USA: $599 US.

Här finns en test på kameran:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/F601/F61A.HTM

Tack för förklaringen, testen du länkade till råkade dock vara en recension av F601, nåväl det var mest priset jag var intresserad av. Du tror inte att hypen av att vara den första kompakt kameran som har 6 megapixlar kommer driva upp priset en bra bit över 5000kr? Det som gör mig sugen på denna kamera är dess kombination av bra bilder och filmuptagning i 640*480 30 fps.

Foto-Mange skrev:
Tack för förklaringen, testen du länkade till råkade dock vara en recension av F601

Japp...F610 heter den ju, den är alltså en uppgradering av F601..ska vara i stort sätt samma kamera men med ny sensor..någon test av F610 finns inte ännu.

Jag tror priset hamnar på ungefär samma som F601 låg på.

ANNONS
Götaplatsens Foto