Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns officiella testbilder på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, finns det något objektivt test på D70, eller testbilder som man VET är tagna med D70, samt fakta om dem? Mycket snack har det ju varit om den kameran, vill ha INFO! ;)

Jag funderar på att köpa en DSLR. Låt oss anta att jag vill ha en ny kamera och att valet står mellan 300D och D70, en del vet jag redan, typ att både byggkvalitet och funktioner är till D70's fördel, men hur är det med bildkvaliteten? Det har ju varit en del snack om brus i D70, det är inget jag direkt tänker på när jag ser bilder tagna med kameran. Men ni som kollat noggrannare, är det mer brus än i 300D? Är det oacceptabelt brus i D70 med tanke på att vi faktiskt snackar DSLR?

Tacksam för svar!

Jag tycker det ser bra ut gemfört med dom bilder man fick se för ett tag sen som påstod vara tagna med iso 200 och det såg ut som iso 6400 typ hehe. Men den ser ut att kuna ge bra bilder även vid lite högre iso ex. som dom som är tagna i iso 500 det funkar ju iaf. Det ser bra ut helt enkelt. Inget att klaga på av det jag ser vad gäller bildkvalite och brus vid iso 200.

D.G

Om du oroar dig för bruset på D70 så tycker jag du ska vänta på Phils test av D70..där kommer det framgå exakt hur mycket brus den ger jämfört med övriga kameror.

Jag skulle nog säga at det minsta du behöver tänka på är nog bruset det är inte så mycket mer än 300D och så kompenseras du med allt annat kameran har att erbjuda. Jag tänkte skaffa mig en 300D för men nu är det helt klart en D70 jag ska ha även om jag allra hällst ville ha en med vertikalgrepp.

D.G

Jag gissar att Phil jobbar hårt med testerna av D70 just nu.

Så jag >tror< inte det ska dröja så länge till.

Phils Nikontester är väl ungefär lika bra som Thoms Canontester ...

... eller Phils tester är lika bra som Thoms kanske är en mer exakt utfästelse.

Chasseur d'Image...

tycker i alla fall att D70:n är väldigt bra! De säger dock att vid lägsta ISO kan den ha NÅGOT mer brus än 300D, MEN många (privatpersoner alltså) menar att det kanske är mer skärpa i Nikons bilder...vad vet jag?

Vid alla högre ISO tal slår den konkurrenterna..

Personligen tycker jag bilderna ser mäkta imponerande ut! Det är sant att Canons CMOS sensor överlag kanske ger "lenare" bilder, men är de "bättre" för det?

Med tanke på alla smaskiga funktioner, byggkvalitén mm, blir det nog iaf en D70 för min del!

Inget av ovanstående säger att 300D är en dålig kamera, tvärtom! Men JUST NU tror jag att D70 är ett "bättre" köp, bara man gillar bilderna den producerar...

Ojoj, mycket snackande och lite information =)

Summa: Tycker bilderna står sig mycket väl mot konkurrenterna (och föregångaren D100)

MvH// Leif S (som kollat på måååååånga jämförelsebilder =)

Hur jämför ni bilder från digitala kameror?

En fråga till alla digitalnissar därute: hur jämför ni bilder från olika digitala kameror? Enbart genom att betrakta dem på en (dator)skärm? Eller skriver ni ut dem och jämför på papper? Det kanske inte spelar någon roll.

En fråga till, när det gäller film så har ju folk olika preferenser, man giller helt enkelt en film bättre än andra av någon anledning. Gäller inte samma sak jämförbara digitalkameror, jag menar en 300D och en D70 har sannolikt olika karaktär, som man uppfattar (uppskattar kanske) olika men kan man verkligen hävda att den ena är bättre än den andra?

Slutligen, kan man inte mha av diverse trixande (läs PhotoShop) få bilder från jämförbara kameror att se "lika bra" ut?

Jag får intrycket att andra egenskaper såsom snabbhet, handhavande osv är mer särskiljande för jämförbara digitalkameror än bildkvalitet som mera verkar handla om tycke och smak.

PS: Med "jämförbara" menar jag D70/300D, Powershot Pro 1/Coolpix 8700 osv.

Bra svar!

tormig skrev:
En fråga till alla digitalnissar därute: hur jämför ni bilder från olika digitala kameror? Enbart genom att betrakta dem på en (dator)skärm? Eller skriver ni ut dem och jämför på papper? Det kanske inte spelar någon roll.

Jag brukar göra både och. Men jag tycker det är lättare och exaktare att jämföra på papper! Ibland förstorar jag även till posterformat vid 300dpi och jämför en liten bit för att se hur en förstoring skulle bli...!

En fråga till, när det gäller film så har ju folk olika preferenser, man giller helt enkelt en film bättre än andra av någon anledning. Gäller inte samma sak jämförbara digitalkameror, jag menar en 300D och en D70 har sannolikt olika karaktär, som man uppfattar (uppskattar kanske) olika men kan man verkligen hävda att den ena är bättre än den andra?

Nej, jag tycker inte man kan det...i alla fall inte när det gäller D70 vs 300D. Som du säger så får bilderna olika "look."

Slutligen, kan man inte mha av diverse trixande (läs PhotoShop) få bilder från jämförbara kameror att se "lika bra" ut?

Precis detta har diskuterats mycket på dpreview.com. Där tyckte de flesta att med ett väldigt litet ingrepp med tex Noise Ninja eller NeatImage kunde få D70:ns bilder att se "likadana" ut som från 300D. Bättre eller sämre?

Jag får intrycket att andra egenskaper såsom snabbhet, handhavande osv är mer särskiljande för jämförbara digitalkameror än bildkvalitet som mera verkar handla om tycke och smak.

Kan inte mer än hålla helt med. Mycket bra sagt!

MvH // Leif S

ANNONS
Götaplatsens Foto