Annons

Finns svenska guideböcker för landskapsfotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipmipmip

Ny medlem
I Storbritannien finns en bokserie som heter "The photographers guide to..." som tipsar om en mängd olika platser där det finns bra lägen för landskapsfoto.


Är det någon som vet om det finns nåt liknande i Sverige?

Mats
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag känner inte till något liknade, men det finns ju mer guideböcker. En jag kommer ihåg som täcker Sverige är Upplev Sveriges natur, så finns det sveriges nationalparker och mer specifika böcker för intressanta platser i de olika landskapen
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vi på fågelfotofronten har det nog bättre förspänt. På länkarna nedan kan du hitta fågelguider (för gratis nedlandning) till många ställen runt i världen (och Sverige) som även har fina landskap att fotograferas. Tyvärr är det nog svårare att hitta liknande samlingar för speciellt landskapsfoto.

För fåglar/djur finns det en mängd böcker/häften i tryckt form på naturbokhandeln på Öland som drivs av Birdlife Sverige från många natursköna platser men specifikt inte för landskapsfoto. Då får man googla, söka och hitta själv.


Lycka till!
//Tony, Naturfotogrupp Sydost, naturfotosydost.se
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ja, fast i så fall borde det indelas i grupper/kategorier. Annars hade det blivit alltför rörigt och oöverskådligt. Bara att visa lokaler för fågelfoto/fina fågellokaler (en sådan sida finns redan under uppbyggnad på annan webplats) är ett gigantiskt projekt som tar år att göra klart. Att göra en sida för fotolokaler går säkert men då är det nog viktigt att från början dela upp det på olika fotokategorier. Ett bra förslag tycker jag och det hade verkligen varit roligt med mer landskapsfototips här på fotosidan. Frågan är förstås om FS kan avsätta tid för att lägga fundamenten för detta. Det hade säkert varit en anledning för många fler fotografer att bli betalande medlem om det vore en funktion för sådana.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns ganska bra information på nätet från Länstyrelsen, iaf i de två landskap jag rör mig i Halland o Skåne så finns samtliga naturreservat beskrivna på ett bra sätt. Halland ger ut en gratisbok också över de mest populära
 

Ventures

Aktiv medlem
Google Maps med bildvisning visar bilder och vilka gps- koordinaterna är.
Har använt mig av det för att hitta platserna för egna gamla analoga bilder när man glömt var de tagits.
Alla har tyvärr inte varit så noggranna när de geotaggat.
 

mipmipmip

Ny medlem
Ja, djurfotografer har det lite lättare...

Den bokserie från Storbritannien jag tog som exempel är en guldgruva för landskapsfotografer. Där beskrivs specifika vyer, sjöar, träd, byggnader mm som är fina att fotografera inom det område som just den boken täcker. Sen har alltså varje område en egen bok. Det hade varit trevligt att ha nåt liknande för Sverige med alla sina fina ställen (som man inte vet om) :)
 

mipmipmip

Ny medlem
Ja, det är sån information jag brukar använda mig av hittills, men tyvärr är den ju inte riktigt skapad för fotografer :) utan mer för vandrare etc.
Det hade varit väldigt trevligt om man skulle till ett visst område och då kunna hitta tips om t.ex att på den stranden där borta finns ett fint skeppsvrak att fota eller en vacker fyr etc :)
 
ANNONS