Annons

Firmware 5D MK II

Produkter
(logga in för att koppla)

UMC

Aktiv medlem
Efter ett halvt års avhållsamhet från fotograferande upptäckte jag att det kommit en eller kanske flera uppdateringar till 5D MK II. Min fråga är, kan man installera den senaste firmware även om det kommit flera uppdateringar i mellan?. Eller måste man installera alla i turordning?. Jag har firmware ver.1.1.0. Den senaste är väl 2.0.7?. Funderar även på om en uppdatering av firmware kan ändra någonting angående autofokusen. Jag har haft kamerahus och alla objektiv hos Intervision i Malmö och nu är autofokus och skärpa 100%. Anledningen till sista frågan är att en person jag pratade med sa att autofokusen ändrats samt blivit sämre efter en uppdatering av firmware.

Ulf C.

Svaret på frågan är JA.
När du hämtar vald FW finns även en lista på förändringar mellan versionerna.
Har du bara tillgång till tidigare version så går det även bra att "nergradera" så att säga.

Innan jag gjorde en uppgradering av min 5mk2 ringde jag Canon i Mölndal och frågade om justeringar gjorda av dem skulle påverkas. Nej, det skulle inte påverkas svarade en tjej jag talade med. Hon frågade även en av deras tekninker för att vara säker. Innan jag gjorde uppgraderingen hade jag perfekt fokus på samtliga objektiv. Tom på mitt 24-70L som det tog ett antal försök hos Canon för att få ordning på. Efter uppgraderingen var det bara in med allt igen. Felfokus på samtliga gluggar. Inte kul när man ringt och frågat innan.

ANNONS
Götaplatsens Foto