Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fläckar/prickar på negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

linusforsberg

Aktiv medlem
Jag har precis skjutit min första filmrulle på tretton år och skickat in denna för framkallning. Fick de inscannade bilderna via internet igår (negativen är på väg) och ser då att mer än hälften av bilderna har fläckar eller små prickar i randiga formationer om två längs med filmen.

Se exempel:

https://www.dropbox.com/sh/d7gg8c1ywi6inet/mn9XPDF2ub
(till höger om barnet / längs med hela bilden / genom mannens jacka samt till höger om barnet)

Beror detta på kamera, damm, film, framkallning etc etc. Skulle gärna vilja veta innan jag börjar bråka på fotolabb / laddar in ny film i kameran osv.

Nån av er erfarna proffs som har en aning?

Kameran är en Pentax ME Super, filmen är Tri-X 400.

Det ser ut som vanliga torkfläckar. Kan uppstå när små droppar av vatten finns kvar på filmytan vid torkningen. Om man använder vätmedel på rätt sätt i sista sköljvattnet ska det inte behöva uppstå. De som framkallat filmen har klantat sig lite. Men det är inga problem att få bort dom i efterhand. Man kan använda ett linsputspapper av ristyp som fuktas och vrids ur ordentligt och torka bort dom försiktigt. Eftersom fläckarna mestadels uppstår på den blanka sidan av negativet funkar det bra. Jag brukar lägga negativremsorna på ett rent papper och torka med ett sånt fuktat linsputspapper där fläckarna finns om det skulle vara så att det uppstått torkfläckar. Några droppar vätmedel i sista sköljvattnet eliminerar dock såna problem för det mesta.

Vid närmare studium ser fläckarna dock ganska regelbundna ut (lika avstånd mellan prickarna och lika stora prickar), vilket kan tyda på andra problem? Men invänta negativen och håll dom mot en lampa så att du ser den blanka ytan, då kan man lättare avgöra om det är vanliga torkfläckar eller någon form av repor.

Vid närmare studium ser fläckarna dock ganska regelbundna ut (lika avstånd mellan prickarna och lika stora prickar), vilket kan tyda på andra problem? Men invänta negativen och håll dom mot en lampa så att du ser den blanka ytan, då kan man lättare avgöra om det är vanliga torkfläckar eller någon form av repor.

Tack för att du tog dig tid att titta! Jag inväntar negativen och återkommer.

Det verkar finnas både repor och torkfläckar, de regelbundna ser ut som en grund repa. Det finns hundra orsaker. En
av anledningarna att det är så härligt med digitalfoto.

Det verkar finnas både repor och torkfläckar, de regelbundna ser ut som en grund repa. Det finns hundra orsaker. En
av anledningarna att det är så härligt med digitalfoto.

En av anledningarna till att alltid göra jobbet själv. För att slippa både repor från framkallningsmaskiner och problem med torkfläckar. Den andra anledningen är att det blir mycket billigare.

Sen kan ju fläckarna också vara ett resultat av scanningen, repor eller fläckar på glas eller annat i scannern?

En av anledningarna till att alltid göra jobbet själv. För att slippa både repor från framkallningsmaskiner och problem med torkfläckar. Den andra anledningen är att det blir mycket billigare.

Sen kan ju fläckarna också vara ett resultat av scanningen, repor eller fläckar på glas eller annat i scannern?

Jag har varit inne på att göra det själv, men som det ser ut nu kommer jag inte att köra så många rullar att det skulle löna sig att köpa utrustning, kemi, scanner osv.

Rullen är framkallad och scannad hos/av Crimson, tänkte att dom snarare skulle göra det bättre än jag själv i badrummet.

Jag har varit inne på att göra det själv, men som det ser ut nu kommer jag inte att köra så många rullar att det skulle löna sig att köpa utrustning, kemi, scanner osv.

Rullen är framkallad och scannad hos/av Crimson, tänkte att dom snarare skulle göra det bättre än jag själv i badrummet.

Skicka till Crimson och frågar vad det kan vara. Damm på neg. borde definitivt inte finnas med när man skickar till ett fotolabb kan man ju tycka.

By the way så har jag börjat framkalla själv och upptäckt att de mekaniska sträcken som fanns i mina negativ från framkallningsfirman inte alls berodde på min kameras filmtransporter som jag trott, utan det va deras utrustning! Sträcken finns inte kvar nu när jag gör det själv. :)

Skicka till Crimson och frågar vad det kan vara. Damm på neg. borde definitivt inte finnas med när man skickar till ett fotolabb kan man ju tycka.

By the way så har jag börjat framkalla själv och upptäckt att de mekaniska sträcken som fanns i mina negativ från framkallningsfirman inte alls berodde på min kameras filmtransporter som jag trott, utan det va deras utrustning! Sträcken finns inte kvar nu när jag gör det själv. :)

Å sjutton. Ja men jag slänger väl iväg ett mail och hör vad de säger.

ANNONS
Götaplatsens Foto