Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fladdriga EF-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

LEP41

Aktiv medlem
Samtliga mina EF objektiv med zoom glappar när jag håller ringen för avståndsinställning och vickar på den i sida, känns som ca: 1/2 mm.
Måste påverka skärpan? Fler som har samma fenomen?

EF-S 18-55 1:3,5-5,6 3 månader
EF 28-80 1:3,5-5,6 II 5 år
EF 75-300 1:4-5,6 III 3 år

Har varit lika sedan jag köpte dom.Kollade i butiken på en ny kamera , den var lika blapp.

Asson skrev:
Alla tre gluggarna är sk budgetoptik. Så kvalteten är nog därefter misstänker jag.

Låter som en trolig orsak, dock så är min 35-70 från min gamla EOS650 tiden inte sådan tycker jag no, eller så är det inte så att det stör mig i alla fall... hmm det är nog en 15 år sedan jag köpte det.. och det funkar felfritt på min 1D MKII oxå..

EF-S 18-55 är väldigt sladdrigt. Det var det första jag anmärkte på. Fick känna på en till i affären och den var likadan. Jag hade bättre tur med min 28-135 IS, som många gnällt på. Den jag fick var nog fastskruvad med för högt moment.

Om man känner efter glappar det även på L-optiken så det bör inte vara en kvalitetsfråga. Jag förmodar att det är an avvägning mellan inget glapp och väldigt trög zoomning eller mycket glapp och effekter på skärpan.

defiant skrev:
Låter som en trolig orsak, dock så är min 35-70 från min gamla EOS650 tiden inte sådan tycker jag no, eller så är det inte så att det stör mig i alla fall... hmm det är nog en 15 år sedan jag köpte det.. och det funkar felfritt på min 1D MKII oxå..

På den tiden släppte inte canon något rappel !

ANNONS
Götaplatsens Foto