Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flashtrax portabel bildinläsare 30GB..Bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

PIC-ke

Aktiv medlem
FlashTrax
Bra mellanlagring
Har du behov av att läsa över bilder från ditt minneskort när du är ute på fältet? Då är det här produkten för dig...

Lagring:
30GB Hårddisk
Kompatibelt Media:
CF type I, II Compact Flash, IBM Microdrive
Andra media (SM, MS, SD, MMC, xD) kan användas med hjälp av en Compact Flash Adapter (säljs separat).

Display:
LCD: 3.5” (diagonalt) färg TFT LCD med CCFL bakgrundsljus
TV-utgång: NTSC eller PAL, Composite video
Stillbilder: JPEG, med hårdvaru-zoom in/ut, pan/scroll samt rotation. (GIF och BMP filer kan betraktas, men inte zoomas eller roteras etc.)
Video: Rörlig JPEG , upp till 320 x 240 x 30 frames/sek eller 640 x 480 x 10 frames/sek
Kan visa "simple text files" (*.txt)

Ljud:
Stereo analog line ut eller hörlur
Inbyggda högtalare
MP3 och WAV format. Spelar MP3 filer kodade upp till 320 kbps; samt VBR kodade filer

Användargränssnitt:
Sju tangenter för bilduppspelning etc
Fem audiotangenter för ljuduppspelning
Batteri status LED
Infraröd fjärrkontrol finns som tillbehör

Strömkällor:
Internt strömkälla: Uppladdningsbart Li-Ion batteri (2200 mAh)
Externt strömkälla: 5V AC/DC adapter

Mac/PC anslutning:
USB 2.0 (USB1.1 kompatibelt)

Storlek och vikt:
143mm X 92mm X 32mm
340g

Systemkrav:
Windows 98SE, Me, 2000, XP (Win 98SE kräver att du laddar hem drivrutin)
Mac OS 8.6/10.x eller högre

FlashTrax distribueras av YFO och tas hem på beställning vid kundorder.

Bilagor

• flashtrax.jpg
    flashtrax.jpg
    19 KB · Visningar: 833
Lite synd att det sitter "bara" 30 gig i den. Nu börjar ju 60-gigsdiskar och rent av 80-giggare på 2,5" bli prisvärda. Bättre med burkar där man kan byta ut hårddisken allteftersom de kommer ner i pris. Särskilt som den övriga elektroniken är rätt dyr i denna manick. Hårddiskarna kommer nog att fortsätta bli större och större, dröjer nog inte alltför länge innan 120 gig finns i 2,5".

Tobias Lindberg skrev:
Lite synd att det sitter "bara" 30 gig i den. Nu börjar ju 60-gigsdiskar och rent av 80-giggare på 2,5" bli prisvärda. Bättre med burkar där man kan byta ut hårddisken allteftersom de kommer ner i pris. Särskilt som den övriga elektroniken är rätt dyr i denna manick. Hårddiskarna kommer nog att fortsätta bli större och större, dröjer nog inte alltför länge innan 120 gig finns i 2,5".

Jo men så är det ju alltid med all elektronik
datorer digitalkameror mm....nån gång får man bara köpa för att man vill..det kommer alltid bättre och billigare grejer nästa månad ;-)

Jo, men i det här fallet är det inte riktigt så enkelt. Kolla på www.zebramedia.biz så ser du att dom har ovanstående apparat plus diverse alternativa varianter med utbytbar hårddisk.

Då "lådan" kostar nästan 5000:- och det sitter en 30GB disk i (som i sig endast är värd ca 1300-1400:), tror jag att det kommer att kännas lite surt när du om ett år inser att 30GB inte räcker för din 5 veckors fotosafari i Kenya och 80GB-diskar då kostar under 2000:-

Priset på själva manicken kommer säkert att gå ner på längre sikt, men inte alls på samma sätt som hårddiskpriserna. Redan idag skulle man kunna ha en dubbelt så stor disk i den där lådan för bara typ 600-700:- extra om det bara gick att välja själv.

Jag kan ta MP3-spelaren jag köpte för ett knappt år sen som exempel. Själva spelaren kostade 1100:- och ett 512MB CF-kort kostade 2000:- Idag får man ett motsvarande CF-kort för typ 1300:- men själva spelaren har bara gått ner nån hundring.

V-MP3H-spelaren som de har för 4400:- med 60GB verkar vettigare, tyvärr har den bara USB 1.1 och 2,5" skärm.

Senast ändrad:
Erfarenheter Flashtrax portabel bildinläsare

Är det någon här som köpt en Flashtrax portabel bildinläsare?

Erfarenheter?
Snabbhet?
Batteri-tid?
Visning av RAW-format?
Som mp3-spelare?

Nu finns det ju upp till 80 GB - men kostar en del!

Jag har en 80-gigabytes disk i min och är nöjd med den. Den fungerar bra, skärmen är OK men batteritiden kunde vara bättre.

Jag funderade på att köpa en själv, men en kompis hade testat den och sa att den var FRUKTANSVÄRT långsam.

Hoppas det kommer en speedad variant snart.

andra bärbara lagringsmedia

Jag har tittat på flera andra bärbara lagringsmedia, förutom Flashtrax, på zebramedia för att jag behöver kunna ladda över bilder när jag är ute flera dagar. Är det någon som har nåt annat bra förslag på bärbart? Hur mycket använder man skärmen egentligen? Jag såg framför mig att jag bara skulle lagra bilderna för att sedan titta på dom i datorn när jag kommer hem. Vad säger ni som har erfarenhet? I mitt fall tar jag mycket bilder på fjället på vintern när det är kallt och funderar då på en manick som är lätthanterlig och som fungerar i kyla.

Jo jag köpte en FlashTrax 40 GB nyligen då jag reste utomlands och vill kunna köra RAW-format. Instämmer med tidigare inlägg att batteritiden kan vara bättre. Finns dock löst batterier att köpa, svindyrt 700:- :-( Alternativen kostar ju oxå, antingen i pengar eller kg att släpa runt. Att kunne kolla bilder från RAW format direkt i TV på hotellrummet är en klar fördel. Likaså att kunna ta med sig bilder att visa för folk man möter.

I stort är jag nöjd med den. Det bästa alternativet för mig, men kanske inte för alla. Nog borde det gå att öppna den och byta till en större HD när det behövs...? En skruvmejsel bara, kommer i alla fall jag att testa när behovet uppkommer. I dagsläget får jag plats med 3.000 RAW bilder och det räcker rätt långt. Har tidigare släpat runt en laptop och det här är värt pengarna om man reser med ryggsäck.

---
P-O

Hm. kan man se kvalitetsskillnader på raw och jpeg direkt på skärmen eller är det bara lagring. I så fall går det lika bra med en ipod och minneskortsläsare.

Lizard skrev:
känns som en beggad ibook knäcker dessa lätt..
kanske inte i storlek men..
Den är ju allt annat än portabel i jämförelse. Dessutom har den inget PCMCIA, så man måste ha kortläsare, eller sladd från kameran. Opraktiskt till max.
iBooken är en trevlig bärbara dator, men inget alternativ till en bärbara hårddisk. För mig, iaf.

var går gränsen för hur många bilder man behöver kunna spara?
planerar en resa till USA till sommaren då svågern ska gifta sig och min sambo ska ha med sig kameran, och en hårddisk på 40 Gb. rymmer ju endast 5000 raw-bilder, tror ni hon klarar sig...

Lizard skrev:
Jag skrev ju det,,!!
Jag är osäker på om iPood kan visa RAW eller NEF överhuvudtaget.
iPoods CF-korthållare är nästan lika stor som själva iPooden, känns inte som en vidare vettig lösning. Har man däremot redan en iPood och inte vill lägga ut mer pengar på en extra hårddisk kanske den funkar.

ANNONS
Götaplatsens Foto