Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FOAP - En stockfotosida i appformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Någon som uppmärksammat FOAP - den relativt färska appen till smartphones (tror den finns för flera olika operativsystem) där man, likt andra sidor på nätet, kan sälja sina foton. Skillnaden förutom själva mobilformatet är att man får fem dollar i provision per försäljning, vilket är mycket högre än förhållandevis många andra sidor. Det finns dock inte möjlighet till differentierad intäkt (vid t.ex. extended license) eller dylikt, vilket förstås är en nackdel i jämförelsen.

Tänkte mest höra om någon här på FS laddat upp några foton på FOAP och isåfall om ni fått någon försäljning? Min känsla är än så länge att det inte säljs så mycket foton via appen, men vem vet, kanske på sikt?

Själv har jag laddat upp ett trettiotal foton där de äldsta varit uppladdade i kanske ett halvår, men än så länge ingen försäljning.

Länk till appen på Apple App Store: https://itunes.apple.com/us/app/foap/id521142420
 

Hermanssson

Aktiv medlem
Nu har jag fått min första försäljning via denna app. Detta gav förstås mersmak, så nu har jag börjat ladda upp foton för glatta livet. Ska bli kul att se huruvida jag får några fler försäljningar i närtid eller ej..

För er som vill testa, klicka på länken nedan och regga er vetja :)

http://foap.com/i/comonline
 

Hermanssson

Aktiv medlem
På nyårsafton fick jag min andra försäljning via Foap.

Så på förhållandevis kort tid har jag tjänat in 10$ i provision, vilket är mycket bättre än via Fotolia och Dreamstime, där det dessutom är otroligt mycket svårare och mer tidskrävande att få sina foton godkända.

Rekommenderar ett försök för er som sitter med mycket kvalitetsfoton på hårddisken - http://foap.com/i/comonline
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag undrar hur det har gått för folk med den här appen. Spontant är det ju rena slaverivillkor och en marknadsmördare att sälja bilder till det här priset. Men faktum är att jag registrerade mig av nyfikenhet.
Som fotograf brukar jag använda Instagram för att hålla ögonen tränade, och möjligen är det bättre att ha möjlighet att sälja bilder billigt än att bara visa dem för skojs skull utan möjlighet till försäljning. Jag vet inte jag.

Vad säger ni som varit med ett tag?
 

Hermanssson

Aktiv medlem
Jag undrar hur det har gått för folk med den här appen. Spontant är det ju rena slaverivillkor och en marknadsmördare att sälja bilder till det här priset. Men faktum är att jag registrerade mig av nyfikenhet.
Som fotograf brukar jag använda Instagram för att hålla ögonen tränade, och möjligen är det bättre att ha möjlighet att sälja bilder billigt än att bara visa dem för skojs skull utan möjlighet till försäljning. Jag vet inte jag.

Vad säger ni som varit med ett tag?
Jag har sålt 7st foton, vilket alltså blir $35 i total förtjänst, vilket i sin tur har cirka 7-8h i administrativ tid nedlagd (uppladdning, taggning m.m.). Såklart ingen vettig timlön, men som vi alla vet är ju delvis skönheten med stock att när ett foto väl är uppladdat och taggat så är arbetet klart och det kan sedan sälja hur många gånger som helst.

Foap som företag lämnar otroligt otroligt mycket att önska, då det finns en lång lista på saker de bör åtgärda snarast och många eldsjälar till användare låter dem veta det genom deras Facebook, men nästan inget händer. De har sagt "coming soon" som svar på frågan när Android-appen kommer sedan i höstas. Snyggt liksom.

Men summa sunmarum - jag gillar känslan när det plingar till i fickan och ytterligare $5 har trillat in, så jag kommer fortsätta ladda upp användbara bilder när jag väl tagit nya sådana. Det är bara att hålla tummarna att Foaps växtvärk lugnar ner sig och att de tar sig an to do-listan snart.

Vore kul om fler delade sin upplevelse här :)
 
ANNONS