Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Focusproblem i "halvdålig" belysning

Produkter
(logga in för att koppla)

fano

Ny medlem
Hej
Har en ixus400 som jag är i stort sett helnöjd med.
Det retar mig dock att den har såna problem med att "låsa" focus om det inte är näst intill upplyst i rummet (på kvällen). Vidvinkelläget kan gå skapligt emellanåt, men teleläget är i princip kört.

Är detta normalt?

Har läst lite på lite olika siter (mest USA) och det är lite varierande svar.
Många menar att digitala kompaktkameror lider av detta generellt, medan andra inte tycker att sig ha märkt nåt sådant.

Finns det nån som kan svara på detta så man vet om man ska reklamera kameran eller inte?

/Ante
 

Fotograf121

Aktiv medlem
har samma problem med min canon 10D så det är även den kameran som har problem det blir dock bättre när jag använder mig utav min 550EX blixt på då dess IR hjälper till. (ser gör läckert ut i totalt mörker)

Är så på de kameror jag har i varjefall så jag räknar det som normalt (canon EOS 500, Canon EOS 1, Canon EOS 10D)
 

fure

Medlem
Har samma problem med min eos 300d, växlar då bara till manuel fokus så är det problemet löst.

Annars kan du prova med någon typ av ledljus rikta typ en ficklampa mot motivet, ställ fokus,släck lampan och ta kortet.
 

fano

Ny medlem
OK, gäller alltså även mer avancerade kameror då!

Är det ett Canonfenom eller är det ungefär lika för alla märken?

Märkligt förresten att det inte nämns i nån större omfattning i tester eller i användarrecensioner.
För en som tidigare haft "analoga" kameror känns det som en klar nackdel, även om andra fördelar med digitalare kan uppväga det.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det är samma AF i EOS 300D/10D som i EOS 30/33..det ska inte skilja något.

Både EOS 300D och 10D har annars fått gott betyg för fokusering i svagt ljus och jag har inte haft några problem med fokuseringen med min 10D i svagt ljus, tvärtom fungerar det mycket bra.

Sen ska man komma ihåg att man bör ha ljusstarka objektiv för att AF ska fungera bra.

Vad gäller Nikons coolpixkameror så är de okända för att ha svårt att fokusera i svagt ljus.

Exempelvis på toppmodellen:
"Poor low light Auto Focus and no AF assist lamp"
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5700/page21.asp
 
Senast ändrad:
ANNONS