Annons

Fokusproblem på 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Tjena!

Upplevde ett mindre angenämt problem igår.
Skyllde först på mitt nyinköpta Tamron 70-200 då jag läste att en annan hade liknande erfarenhet av de fokusproblem jag nu upplever.

Testade dock mina andra objektiv idag, men fokuseringen beter sig lika illa med dessa, så jag misstänker att det är huset som krånglar.

Någon annan som upplevt detta med 40D?

AF:en jagar och när den väl fastnar, fokuserar den fel. Den kan "hoppa" rätt, men först när jag omfokuserat 3-4 ggr och efter det att avtryckaren hålls nere i flera sekunder trots att motorn stannat.
Inga felkoder dock.

Har inte upplevt detta alls tidigare. Jag har haft huset i snart ett år.

Tack och lov har jag fortfarande garanti kvar.

Nej, aldrig tappad, vare sig hus eller optik.

Anledningen till varför jag undrar beror på att fokuseringen inte bara är kass med tamron 70-200 så jag tror inte längre att det är den optiken som är boven i dramat.

Har ju Mölndal bak knuten så jag kommer lämna in den på tisdag, men det hade varit intressant att veta om andra hade haft de erfarenheterna av huset.

Jag har testat det jag kan komma på, inklusive byta AF-inställning.

Jag har testat att förfokusera manuellt och därefter slå på AF, ändrat fokuspunkt (hur det nu skulle påverka men jag gjorde ett försök i all min okunnighet), olika brännvidder, fokusera på mörkt kontra ljust, stängt av och satt på AF, stängt av och satt på kameran, tagit ur och satt i batteri, bytt batteri, rengjort kontakterna på optik och hus så gott jag förmår, men det blir ingen skillnad.

AF:en vill helt enkelt inte samarbeta.

Jag får inga felkoder alls, den fungerar utmärkt förutom AF:en. Den fokuserar men den jagar och fokuserar tillslut fel.
Oftast går den från ytterläge till ytterläge, ibland kan den "nappa" men det är fortfarande ur fokus.

Då är det bara att skicka in på garantin och du har verkligen tur att du har garanti kvar.

På ett sätt hade jag hoppats att det var optiken det hade varit fel på, bara att byta, men nu blir jag ju av med huset i en månad.

Jag är glad att garanti finns kvar.

Men kan det verkligen bara vara jag som har fått detär problemet?
Och jag tycker det är underligt att det kommer efter 10 mån när huset har fungerat felfritt innan.

Kan optiken ha påverkat?

Tror inte att objektivet kan påverka kamerahus men vem vet?

Om du fotar sport så kan det vara bra att ha resverv kamerahus.

Själv är jag inne på att köpa en kamerahus extra så kan man ha två olika objektiv. Eller om en går sönder så har man en extra som backup. Kan vara bra till bröllopfoto, viktiga uppdrag m.m. också :)

Behöver inte vara en dyr kamerahus kan vara en billig beg till exemepel en 20D för ca 2000-2500kr.

Ett extra hus har jag funderat på länge, men det har aldrig prioriterats.

Skall dock se om jag kan hitta ett bra alternativ nu. :)

Lyfter upp denna lite utifall någon kan vara intresserad av utfallet.

Lämnade in huset idag på service center i Mölndal, det kommer ta minst tre veckor, om de inte vidareberfordrar den till någon av deras medhjälpare.

Skall bli spännande att se vad resultatet säger.

Tamronet är inlämnat på scandinavian photo i Mölndal, Problembeskrivning även där då de skickar det vidare till Focus (?) för vidare utredning när kameran ändå är inlämnad.

Beroende på utfallet hos de båda, kommer jag byta optik.

Canon tar det denna gång på garanti, skulle dock samma fel uppstå igen tillsammans med ett icke-canon objektiv, kommer jag dock få bekosta reparationen själv.
I mitt tycke verkar det som om de klandrar Tamronet i detta fall.

Scandinavian Photo säger inte nej till byte av optik, vare sig ett nytt Tamron eller byte till Sigma (dock får jag betala mellankostnaden).

Eftersom jag trodde att det fortfarande fungerade med MF, hängde jag på det igår för att fota syskonbarnen lite.
Det gick inte alls.
Inget bländarvärde registrerades, och Error 01 uppkom. Optiken var alltså inte längre kompatibel med huset.
Testade då återigen mina andra, varav dessa fungerade med MF, men inte med AF, som väntat.
Ingen felkod.

Jag har antingen haft otur med att huset rasade just denna dag, utan påverkan av Tamronet, eller så har Tamronet påverkat huset så till den grad att det rasade, eller så är både hus och optik kassa oberoende av varandra......

Nämnas bör att AF fungerade på ett testhus hos Scandinavian Photo, å andra sidan fungerade den utmärkt för mig också ett par timmar.

Väntar iaf med spänning på resultatet. Återstår dock att se om jag vågar hänga på optiken igen.......

ANNONS
Götaplatsens Foto