Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem på 70-200 4L?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Då jag är konspiratorisk och alltid vill kolla om det jag köpt är bra testade jag min nya 70-200 4L med Tim Jacksons focus test chart http://md.co.za/d70/focus21.pdf. Då jag inte har ett stativ att tillgå där jag befinner mig just nu fick en lutande bok fungera som stöd. Jag fick dock lite olika resultat beroende på val av placering. Kolla på de olika testbilderna, på den första är högra sidan oskarp och på den andra den vänstra, kan det vara lutningen på testbilden? Verkar linsen skarp för övrigt? Tacksam för kommentarer.

Bilagor

• test1 www.jpg
    test1 www.jpg
    38.4 KB · Visningar: 348
...beklagar också att jag inte ändrat vitbalans och exponering... pappret är inte brunt ;-)

Det där är så bra som det kan bli utan stativ, finns inget i dom bilderna som tyder på fokuseringsproblem. Jag vågar påstå det efter att ha fotograferat det där pappret massor med gånger på sista tiden och sett hur det ser ut när det finns problem.
Testade ett lånat 70-200 4L på samma sätt och det var skarpast av alla.

BugEyes skrev:
Det där är så bra som det kan bli utan stativ, finns inget i dom bilderna som tyder på fokuseringsproblem.

Jag hade dock kameran på ett stabilt underlag (en hög med böcker) och körde självutlösare. Anledningen till att jag undrade är att jag tycker vissa bilder blivit delvis oskarpa, men nu tror jag det beror på att jag stått för nära med för öppen bländare (4-5). Tex är ankans fjädrar som jag siktade på skarpa men näbben oskarp = skit bakom kameran, inte framför.

Bilagor

• anka.jpg
    anka.jpg
    55.8 KB · Visningar: 279
ANNONS
Götaplatsens Foto