Annons

Format, codec & minneskort(Hmx-h200)

Produkter
(logga in för att koppla)

Murmelish

Ny medlem
Tjenare!

Jag har nyligen fått hem min filmkamera och har funderat lite över en del saker.

Första frågan:

Jag köpte ett Sandisk SDHC 8GB Class 4 minneskort. De på mediamarkt sa att det skulle funka utmärkt. Men jag har märkt av att det blir mycket sämre bild på de jag filmar, än de jag har sett på youtube med samma kamera.
Kortet säger 15 mb/s transfer, men de är ju inte samma sak som den kan registrera info. Manualen säger minst class 6. Men jag köpte kortet innan så det jag ingen aning om.


Andra frågan:

Jag behöver ett program som kan konvertera mina filer från kameran till .mov eller något annat format/codec som man kan använda utan problem i Adobe after effect. Problemet är att jag bara kan få 640x480 i Sony vegas 7.0 med .mov. När jag tar t.ex .wmv eller .avi förloras en del av filmen när jag spelar upp den i AE.

Filerna som kommer från kameran har .mp4-format och h.264 (codec?).
 

Kimster

Aktiv medlem
Första frågan:
Ditt minneskort eller annat digitalt lagringsmedium har inget med bildkvalitén att göra alls. Ett kort sparar ettor och nollor som en kamera skapar, thats it. Ett kort kan dock ha för lite utrymme eller vara för långsamt för att kunna hinna med att spara allt information kameran skickar. Då avbryts normalt inspelningen, och kameran borde (inte alltid) ge någon information om att den inte kan fortsätta eller att kortet är fel.

Precis som med andra produkter finns det bra och dåliga och måndagsexemplar. Minneskort är inget undantag. Personligen kör jag SanDisk Extreme eller Lexar Pro. Tokbilliga minneskort ger mig varningssignaler. Ett kort är det som bär allt som kameran spela in. Går kortet sönder är risken att allt jobb man gjort är förgäves oavsett hur dyr eller billiga kameran, ljus, ljud etc. du har. = köp bra minneskort.
Pysslar man med video ska man ha class 6 som minimum, gärna högre. En försäljare får sen säga vad de vill.

Fråga två:
.MOV är inget format utan bara en behållare precis som .MP4 (dock kan MP4 även vara en codec)
Alltså både MOV och MP4 kan innehålla h.264 (Kallas AVCHD på vissa kameror) som är själva codecen många kameror idag spelar in på.
Vilket format du ska bör konvertera till beror lite på vilken redigeringsmjukvara du har och vilken version det är. Nu vet jag inte vilken version av AE du har?
Konverteringsverktyg finns i Adobe Premiere (Production Premium/Master motsv.) Det heter Adobe Media Encoder. Har man inte det så finns t.ex. MPEG-Stream clip som är gratis och väldigt kompetent.

Men man bör läsa på kring vilka format man ska använda, då det är ganska komplext att hantera videomaterial på rätt sätt. Det finns normalt ingen knapp som heter "Konvertera till bästa formatet"

Jag brukar säga att man bör kolla upp hela arbetsflödet innan man köper kamera, för att få en aning om vad som krävs av ALLA verktyg för att kunna redigera. Nya kameror "behöver" normalt ny dator och ny redigeringsmjukvara. Det finns ingen genväg till något.
 

Murmelish

Ny medlem
Första frågan:
Ditt minneskort eller annat digitalt lagringsmedium har inget med bildkvalitén att göra alls. Ett kort sparar ettor och nollor som en kamera skapar, thats it. Ett kort kan dock ha för lite utrymme eller vara för långsamt för att kunna hinna med att spara allt information kameran skickar. Då avbryts normalt inspelningen, och kameran borde (inte alltid) ge någon information om att den inte kan fortsätta eller att kortet är fel.

Precis som med andra produkter finns det bra och dåliga och måndagsexemplar. Minneskort är inget undantag. Personligen kör jag SanDisk Extreme eller Lexar Pro. Tokbilliga minneskort ger mig varningssignaler. Ett kort är det som bär allt som kameran spela in. Går kortet sönder är risken att allt jobb man gjort är förgäves oavsett hur dyr eller billiga kameran, ljus, ljud etc. du har. = köp bra minneskort.
Pysslar man med video ska man ha class 6 som minimum, gärna högre. En försäljare får sen säga vad de vill.
.

Min kamera avbryter inte inspelningen! Då är det alltså ingen idé för mig att skaffa ett nytt minneskort, om jag tänker på bildkvalitén?

Men sen skriver du att man ska ha ett class 6 som minimum, varför? Pågrund av att ett kort med lägre class går sönder lättare?

Använder mig utav After effects cs4!
Tack för svar! :)
 

Kimster

Aktiv medlem
Att du får dålig bildkvalité beror dels på hur du har ställt in kameran. Sen hur du importerar till dator, om du konverterar på vägen motsv. Slutligen och oftast det mes avgörande; hur du exporterar filerna från mjukvaran. Minneskort, sladdar, all hårdvara osv. påverkar inte bildkvalitén.

Ang. class så är det så att jag aldrig upplevt problem med class 6-kort eller högre. På nätet finns det väldigt många fler problemrapporter kring class 4 än class 6 rörande framförallt hastighet/prestanda. Inte att de går sönder.
Så även om ett class 4 håller prestandan i teorin så är det lite mer säkert med ett minneskort man VET klarar av hastigheten och gärna har lite över.
Har du/någon class 4 och det funkar bra så, well, filma och var glad, så länge det funkar iaf.

Ett uppdaterat AE CS4 ska ha stöd för h.264 i MP4-filer. Jag har iaf inte haft några problem.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Men sen skriver du att man ska ha ett class 6 som minimum, varför? Pågrund av att ett kort med lägre class går sönder lättare?
Klassen anger inget annat än läshastigheten, det vill säga hur fort du kan kopiera kortets innehåll.

Det luriga är att det som egentligen är intressant är skrivhastigheten, som vanligen är lägre än läshastigheten. Så för att gardera sig skriver kameratillverkarna att du skall ha ett klass 6 kort, men du har kanske ett bra klass 4 kort som skriver lika fort som en del andra tillverkares klass 6 kort. Sandisk tillhör de ledande tillverkarna av minneskort, så det förvånar mig inte att det fungerar bra trots den lägre klassningen.
 

reflux

Aktiv medlem
Testa gratisprogrammet MPEGStreamclip för att konvertera till ett snällt komprimerat MPEG2-format med högbitrate om du inte kan öppna filmerna direkt i AE4: http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-win.html

Känns dock som om det kan vara något mer problem här; är du säker på att du har en videospelare som visar dina filmer korrekt i Windows? Vissa MPEG4-implementationer ger t ex Windows Media Player och VLC rejält med problem, testa MPC-HC istället: http://mpc-hc.sourceforge.net/download-media-player-classic-hc.html
 

StefanK

Aktiv medlem
Klassen anger inget annat än läshastigheten, det vill säga hur fort du kan kopiera kortets innehåll.

Det luriga är att det som egentligen är intressant är skrivhastigheten, som vanligen är lägre än läshastigheten. Så för att gardera sig skriver kameratillverkarna att du skall ha ett klass 6 kort, men du har kanske ett bra klass 4 kort som skriver lika fort som en del andra tillverkares klass 6 kort. Sandisk tillhör de ledande tillverkarna av minneskort, så det förvånar mig inte att det fungerar bra trots den lägre klassningen.
Nej, klassen motsvarar lägsta skrivhastighet i MB/s på ett fragmenterat kort.
Dvs klass 4= 4MB/s=32Mb/s Klass 6= 6MB/s=48Mb/s.
Ett bra klass 4kort kan fungera lika bra som ett sämre klass 6. Det beror även på hur fragmenterat minnet är.

Vad du behöver för klassning beror på hur stor videoströmmen är från din kamera.
På Canon 550D/60D är videoströmmen ca. 5,5 MB/s som standard. Då bör man ha ett klass 6 för att vara på säkra sidan. (mitt SanDisk klass 6 har t.ex. 15MB/s läs- och 7MB/s skrivhastighet)

Om jag räknat rätt och de uppgifter jag hittat om din kamera stämmer (1GB ger minst 8min video i högsta upplösning kvalitet och hastighet) är videoströmmen drygt 2MB/s och ett klass 4 ska räcka gott och väl. Du kommer därmed inte ha någon nytta av ett snabbare kort.

Att du inte får samma bildkvalitet kan som tidigare sagts i tråden bero på inställningar i kameran eller din uppspelare/konverteringen i datorn. Men det kan även bero på att du inte spelar in i lika bra ljusförhållanden.
 
ANNONS