** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Forte Polygrade

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag såg i ett höstnr av den engelska tidningen "Black & White Photography" fantastiska svartvita bilder från Antelope Canyon i Arizona fotograferade av Bruce Barnbaum. De var kopierade på Forte Polygrade fiberpapper och framkallade i Dektol. Bilderna hade en härligt mustig och varm ton som jag gillade mycket. De gav en nästan tredimensionell känsla men om detta berodde på fotografens skicklighet, storformatskameran, papperet eller en kombination vet jag ej. Hursomhelst blev jag väldigt sugen på att prova detta papper och undrar nu om någon känner till var man kan köpa det i Sverige eller om man får beställa det utomlands? Jag tror att det heter Forte Polygrade Warmtone för att vara mera exakt.
Tacksam för svar!
 
Härligt papper

Ett underbart papper speciellt den semimata ytan
det är väl en smaksak men den har jag erfarenhet av. Tyckte mycket om tonen och rikedomen i valör. Någotlångsamt - klorbrompapper - tror jag. Använde mjukframkallare typ Kodak Selectol soft
jag blandar själv- om du har tillgång till kemi så kan du skicka ett mejl så fär du receptet.
Det fanns i alla fall för en tid sedan på kameradoktorn i stockholm.

mvh
Lasse
 
ANNONS