Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota boxning: 7D och...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ross

Medlem
Jag hoppas få fota några boxnings- och MMA-matcher inom kort. Har en 7D med 17-55 2.8 IS och även 50mm 1.8 vilka bör ge tillräckliga slutartider. Är däremot orolig för att dessa kommer kännas för korta, i synnerlighet när de tävlande är på andra sidan ringen. Har plöjt igenom massor av liknande trådar på olika forum, men där verkar de flesta skjuta med fullformat och 24-70 2.8L samt 70-200 2.8L.

Har tidigare haft förmånen att fota Thaiboxning, men den gången var det med ett långt tele från läktaren. Nu hoppas Jag kunna vara precis intill ringen.

Skulle uppskatta om någon med erfarenhet av liknande fototillfällen kan svara på om Jag kommer sakna ett längre objektiv vid boxningsringen? Skulle kanske ett 24-70 på en crop-kamera som 7D fungera bättre?

Kul med boxning. Jag hade definitivt valt att ha möjligheten att få ett vidare perspektiv om jag skulle fota boxning. Men frågan är hur nära kan du stå. Precis vid ringen eller? Klassiska boxningsbilder är för det mesta tagna med max 50mm på fullformat.

Kul med boxning. Jag hade definitivt valt att ha möjligheten att få ett vidare perspektiv om jag skulle fota boxning. Men frågan är hur nära kan du stå. Precis vid ringen eller? Klassiska boxningsbilder är för det mesta tagna med max 50mm på fullformat.

Som Jag skrev i första inlägget hoppas Jag få stå precis intill ringen. Är lite orolig för att 50mm bara kommer räcka till de tillfällen då de befinner sig i ringens centrum/den bortre halvan och inte närmast där Jag står/på andra sidan av ringen.

Det viktigaste är väl att Du använder den brännvidd Du önskar för att fota på det sätt Du vill.

Tänk dig en set-up med en boxningsring och prova lite? Gå till en hall och fota? Kontakta den du kontaktat för att få plåta på riktigt (som antagligen har koppling till en klubb) och be få komma på sparring eller nåt?

Eller så väntar du in någon med tillräcklig kunskap här :) Jag tycker 17-55 låter som ett toppenval om man står bredvid.

Hej,
Jag har fotat ett gäng MMA- och Thaiboxningsgalor. På alla galor utom K1 i Stockholm har jag haft turen att få stå på knä vid ringens kant.

När jag har varit där har jag haft fullformat och 24-70 f:2,8 och 70-200 f:2,8.
Men jag har använt 24-70 objektivet 90% av tiden för att då kunde jag få med hela kropparna på de som slogs och hade även möjlighet att komma in lite närmre.

För thaiboxningen tyckte jag att 70-200 var väldigt svår att anväda för det blev nästan nära och dom rör sig väldigt mycket.

Under mma-matcherna kunde däremot 70-200 kommer mycket bättre till pass när de kan ligga rätt still och brottas då kunde man zooma in och få lite närbilder och sånt.

Så jag tycker att 17-55 känns som ett väldigt bra alternativ. Sen är det ju bara att prova köra med det andra objektivet också och se hur det känns. Ett annat tips på utrustning är knäskydd om du ska stå vi ringen. Jag har alltid börjat ha det för att skona knäna lite.

/Jesper

Du vet antagligen hur stor ringen är, eller? Be någon fri/ovillig att modella på förekommande avstånd. Så der du ungefär hur det kommer att bli.

ANNONS
Götaplatsens Foto