Annons

Fota fåglar vintertid i stockholmsområdet , var ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej ,
är rätt ny på det här med fåglar, men imorrn är jag ledig och tänkte försöka knäppa lite fågel.

Tänkte först på råstasjön eller isbladskärret, men det kanske är fruset och tomt på fåglar så här års ? Är det bättre att leta upp nån fågelmatning i nån park i stan kanske ?

Tips mottages gärna
 

Lena Holm

Medlem
Det finns alltid fåglar vid Råstasjön. Vissa delar av sjön är öppna där samlas en del. Hägrarna brukar man se sittandes på isen eller i träden runt sjön. Det finns också minst en småfågelmatning (på gångvägen upp till tennishallen) och ibland finns det en till, längs den vanliga slingan runt. Om du är nybörjare är det här ett jättebra ställe.
Hälsningar Lena
 

Birdman

Aktiv medlem
Råstasjön är väl Stockholmsområdets mest kända fågelfotolokal. Det är ju inte fruset än, så hägrarna har kanske inte börjat samlas i större mängd än, men det finns även en fågelmatning vid sjöns nordvästra hörn (mellan sjön och idrottshallen). Nu vintertid skulle jag även vilja slå ett slag för Stockholms ström, mitt inne i city, med mycket övervintrande änder och måsfåglar.

/ Daniel
 

Hujeta

Aktiv medlem
Det finns alltid fåglar vid Råstasjön. Vissa delar av sjön är öppna där samlas en del. Hägrarna brukar man se sittandes på isen eller i träden runt sjön. Det finns också minst en småfågelmatning (på gångvägen upp till tennishallen) och ibland finns det en till, längs den vanliga slingan runt. Om du är nybörjare är det här ett jättebra ställe.
Hälsningar Lena
Tänkte testa å fågelfoto för första gången. Är detta lika aktuellt nu eller ska man vänta till det fryser på lite? Någon tid på dagen att föredra?
 

Birdman

Aktiv medlem
Tänkte testa å fågelfoto för första gången. Är detta lika aktuellt nu eller ska man vänta till det fryser på lite? Någon tid på dagen att föredra?
Hägrarna finns redan där och jag har även förstått att vattenrallarna även har setts utmed sjöns norra sida. Fågelmatningen är säkerligen också igång - bara att åka dit alltså :)

/ Daniel
 

Hujeta

Aktiv medlem
Hägrarna finns redan där och jag har även förstått att vattenrallarna även har setts utmed sjöns norra sida. Fågelmatningen är säkerligen också igång - bara att åka dit alltså :)

/ Daniel
Så bra! Tack för svar. Vet du smidigast sätt att ta sig dit kollektivt? Kanske promenad från Friends/Mos?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag verkar inte kunna maila dig? Ja det kan nog bli kul (och lärorikt). Har lite löst planerat för nu till helgen men vi har firmafest mm så låter det vara lite öppet. Var utgår du från?
Jag finns i Råsunda. Hör av dig när du vet lite mera exakt så kan vi stämma av då.
Du har mitt telefonnummer sedan sist. :)
 
ANNONS