Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota flygande fåglar med Panasonic FZ1000

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en Panasonic FZ1000 och har bara haft främst mobil att fota med innan. Jag är inte ute efter att köpa ytterligare en kamera utan jag vill få ut så mycket som möjligt av FZ1000.

Jag undrar nu om någon här har erfarenhet av att fota flygande fåglar med just Panasonic FZ1000 och därmed har tips på användbara inställningar?

Just fåglar som flyger verkar vara svårare med denna kamera och med tanke på mängden inställningar tar jag gärna tips för att ställa in kameran så bra som möjligt.

Tacksam för tips!
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är rätt stor skillnad mellan flåglar. Är det svalor du vill fotografera, så får du kämpa ordentligt med den kameran. Men en glada som cirklar omkring borde gå bra.

Vad är det för fåglar du fotograferar?
 

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Tack för svar.

Jag har egentligen ännu inte några specifika fåglar i tanke men måsar hittar man ju enkelt lite varstans, att kunna fota en flygande mås över en hamn, över en strand t ex. Det är sådant som jag skulle vilja fånga med kameran för att lära mig tekniken och bli bättre på fågelfoto.

Det är rätt stor skillnad mellan flåglar. Är det svalor du vill fotografera, så får du kämpa ordentligt med den kameran. Men en glada som cirklar omkring borde gå bra.

Vad är det för fåglar du fotograferar?
 

Falumas

Aktiv medlem
Det borde vara fullt möjligt, jag har aldrig använt en sådan kamera som du har. Det finns förhoppningsvis någon annan här som har erfarenhet av den.

Får du inget svar inom dom nästa dagarna prova samma fråga här

 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Hej,

Det handlar nog inte så mycket om inställningar utan hur långt du kan tänka dig att gå för att få den bild du vill ha och om ditt intresse främst är fåglar eller foto. Annars är den bästa vännen när det kommer till fågelfoto man kan ha är "tid i fält", tålamod och realistiska förväntningar. Går man en promenad och fotar "det man ser" så kommer de flesta bilder bli sisådär. Men sätter du dig ned på en stubbe tyst och väntar kommer kanske tillfällena och bilderna till dig snabbare än man kan tro. Och är du redo att dra dig kamouflage och ligga på mage i ett dike utan att röra dig nån timma eller två så kanske få en prisvinnande bild på en kornknarr - om du har tur. Om det är det du vill.

För flygande större fåglar behöver du nog slutartider på minst 1/800. ISO kanske max 1600 på den kameran. Bländare största möjliga. När du fotar flygande fågel utomhus med himmel som bakgrund är det lätt att själva fågeln blir underexponerad om man låter kameran själv låter sköta exponeringsinställningarna. Därför bör du sätta inställningarna manuellt och testa exponeringen genom att ta några testbilder.

Kommer inte riktigt ihåg vilka val det fanns för autofokus på den kameran så där kan jag nog inte riktigt ge några råd.

Lycka till!
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Hej,

Det handlar nog inte så mycket om inställningar utan hur långt du kan tänka dig att gå för att få den bild du vill ha och om ditt intresse främst är fåglar eller foto. Annars är den bästa vännen när det kommer till fågelfoto man kan ha är "tid i fält", tålamod och realistiska förväntningar. Går man en promenad och fotar "det man ser" så kommer de flesta bilder bli sisådär. Men sätter du dig ned på en stubbe tyst och väntar kommer kanske tillfällena och bilderna till dig snabbare än man kan tro. Och är du redo att dra dig kamouflage och ligga på mage i ett dike utan att röra dig nån timma eller två så kanske få en prisvinnande bild på en kornknarr - om du har tur. Om det är det du vill.

För flygande större fåglar behöver du nog slutartider på minst 1/800. ISO kanske max 1600 på den kameran. Bländare största möjliga. När du fotar flygande fågel utomhus med himmel som bakgrund är det lätt att själva fågeln blir underexponerad om man låter kameran själv låter sköta exponeringsinställningarna. Därför bör du sätta inställningarna manuellt och testa exponeringen genom att ta några testbilder.

Kommer inte riktigt ihåg vilka val det fanns för autofokus på den kameran så där kan jag nog inte riktigt ge några råd.

Lycka till!
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
- Måsar tillhör, i mitt tycke, fåglar som är relativt lätta att fotografera.
- Svalor fotar man bäst när de skall t.ex sätta sig på någon sorts kabel/tråd/vire och saktar ner.
- Ett tips brukar vara att besöka en plats där fåglarna vintermatas och är mindre folkskygga. Men nu är vintern slut (hoppas jag).
 

PMD

Aktiv medlem
Går man en promenad och fotar "det man ser" så kommer de flesta bilder bli sisådär. Men sätter du dig ned på en stubbe tyst och väntar kommer kanske tillfällena och bilderna till dig snabbare än man kan tro.
Ja, det är oftast inte så stor idé att "jaga" fåglar för att fotografera dem. Låt fåglarna komma till dig istället.

För några år sen försökte jag fotografera en kärrhök som höll till på andra sidan en landsväg i närheten. Den syntes över åkrarna nästan varje dag. Jag promenerade iväg över landsvägen och bort längs småvägarna. Jag kom förstås inte speciellt nära (att klampa ut på åkern var inte heller ett bra alternativ). Till slut såg jag höken segla iväg bortåt och svänga ut över landsvägen. Jag funderade lite och kom fram till att chansen var hyfsat stor att höken skulle göra en stor sväng runt en bondgård för att komma ut på en åker där det borde finnas ganska gott om bytesdjur. Sålunda gick jag närmaste vägen till den åkern och väntade. Mycket riktigt kom höken flygande från gårdshållet och ut över åkern. Jag befann mig då närmare fågeln än vad jag gjorde i början, men inte riktigt så nära som jag hade önskat. Det blev några halvbra bilder i alla fall.
Och är du redo att dra dig kamouflage och ligga på mage i ett dike utan att röra dig nån timma eller två så kanske få en prisvinnande bild på en kornknarr - om du har tur.
Vilket förstås är vad jag borde ha gjort, men jag måste öva upp mitt tålamod först. :)
 
ANNONS