Annons

Fota gravid kvinna i hemmamiljö, vill ha studioresultat. Tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

TDTMA

Ny medlem
Hej. Jag ska fota min vän som är gravid. Jag har inte tillgång till studio och inte heller blixt, om man bortser från den inbyggda i kameran. Jag fotar med en Nikon D3100 + Nikon 35mm AFS 1.8. Jag vill komma så nära ett "vanligt" resultat som möjligt som jag kan utan både blixt och studio. Jag kommer använda mig av vita och svarta bakgrunder i form av tapeter och målade väggar och sen får jag putsa lite i Photoshop efterråt. Tar gärna emot förslag om ni kan något tips hur man snyggast redigerar såna här bilder där också!

Men min fråga är främst vad man ska tänka på när jag ska fota? Har ni som brukar fota dessa typ av foton några tips? Jag vill ju ha ut de här effekterna ungefär:

http://www.magnusegger.se/en-bebismage - tredje bilden
http://www.ottingius.se/2009/09/09/gravid-och-vacker/ - andra och tredje bilden

Jag vet att blixt är en oerhört värdefull källa till dessa bilder och kanske ett måste men har ni tips så säg till! :)

Tackar på förhand!

Fönsterljus kan vara väldigt passande och bra ljuskälla. dock svåra att ändra vinkel på så då får man ändra vinkel på modellen istället.
En reflexskärm till det så bör man kunna få fina bilder, med ljus från fler håll. Reflexskärm kan vara en pappskiva med aluminiumfolie på tex, eller vita frigolitskivor.

Fönsterljus kan vara väldigt passande och bra ljuskälla. dock svåra att ändra vinkel på så då får man ändra vinkel på modellen istället.
En reflexskärm till det så bör man kunna få fina bilder, med ljus från fler håll. Reflexskärm kan vara en pappskiva med aluminiumfolie på tex, eller vita frigolitskivor.

Jag har kollat lite påå riktiga reflexskärmar tidigare. Vad tror du skulle passa bäst här, en i silver eller guld?

Reflexskärmar brukar ju ha två olika "färger", så kanske du hittar någon med både guld och silver. Jag brukar i regel tycka att just guld blir lite för gult/varmt. Kanske istället köpa den som jag tror brukar kalla "sunlight" som brukar vara en blandning av guld och silver.

EDIT: Eller så köper du ett se med 7 olika "färger" på en gång. De brukar finnas till bra priser om man vill testa. Kanske de inte håller i evighet men är man bara ordentlig så håller de ett bra tag.

Guld färgar mycket så silver är då att föredra. Men kanske ännu hellre vit, då den sprider ljuset mer ( om man nu vill det ). Kontrasterna blir lite större med silver.

ANNONS
Götaplatsens Foto