Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota med 'datoranslutning' inställt

Produkter
(logga in för att koppla)

gitte edelman

Aktiv medlem
Finns det någon annan jubelidiot/korkskalle än jag som har glömt att ställa om kameran (i mitt fall 350D) från 'datoranslutning' när dom gått ut och plåtat igen?
Bilder blir det - och jag ser ingen skillnad på dom; lika halvtaskiga som vanligt - men jag tycker att det nu tar 2 miljoner år att konvertera från RAW.
1)Kan en sådan (om jag uppfattat det rätt) längre konverteringstid skyllas på min blunder?

2) Vad 'händer' i princip när man har fel inställning?
Någon skillnad måste det ju vara på de två inställningarna - annars skulle de väl inte finnas till?

(Att jag dessutom kan glömma att stänga av kameran när jag kopplar den till datorn gör ju inte saken bättre. Vilken förbaskad tur att jag tog den treåriga drulle-reparationsplanen dom erbjöd mig vid köpet. Den SKA täcka eventuella skador jag åstadkommer med min klantskallighet. Det här, antar jag, är ju bara början på vad jag lyckas vränga till...)
/Gitte, född i tankspriddhetens tecken

Senast ändrad:
Jag är inte riktigt säker på vad du menar.

Är det kommunikationsinställningarna du syftar på (valet mellan PC anslutning och PTP) så spelar de ingen roll för kameran, de bara bestämmer vilket protokoll som ska användas när kameran är kopplad till dator/skrivare.

Det påverkar inte vad som sparas på minneskortet.

Yepp, exakt vad jag menade.
Så det spelar alltså ingen roll om jag bara kör med datoranslutning hela tiden, så länge jag bara pendlar mellan att fota och ansluta till datorn? Skönt. :)
Mina oändliga konverteringstider måste bero på andra hang-ups. :(

ANNONS
Götaplatsens Foto