Annons

Fota och frilägga på folk på location - bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

rubygirl

Aktiv medlem
Jag ska fotografera ett gäng personer (helfigur, en och en) för att sedan frilägga dem. Detta måste göras hos kund (kontor), då de inte kan ta sig till en studio.

Mina funderingar:

- Har ni tips på portabla bakgrunder som inte kostar alltför mycket? Svårt att bilda sig en uppfattning om hur pass smidigt ett bakgrundskit är utifrån kortfattad försäljningsinfo på en hemsida, eller vilken storlek man egentligen behöver för att ta bra helfigursbilder.

- Tänker jag för avancerat? Det kanske räcker med en rulle vitt tyg som silvertejpas i väggar och golv, med tanke på att det ändå ska friläggas?

- Behöver jag en bakgrund överhuvudtaget? Vad är i så fall det enklaste sättet att möjliggöra en smidig friläggning?

Tacksam för snabb input! :)

Jag ska fotografera ett gäng personer (helfigur, en och en) för att sedan frilägga dem. Detta måste göras hos kund (kontor), då de inte kan ta sig till en studio.

Mina funderingar:

- Har ni tips på portabla bakgrunder som inte kostar alltför mycket? Svårt att bilda sig en uppfattning om hur pass smidigt ett bakgrundskit är utifrån kortfattad försäljningsinfo på en hemsida, eller vilken storlek man egentligen behöver för att ta bra helfigursbilder.

- Tänker jag för avancerat? Det kanske räcker med en rulle vitt tyg som silvertejpas i väggar och golv, med tanke på att det ändå ska friläggas?

- Behöver jag en bakgrund överhuvudtaget? Vad är i så fall det enklaste sättet att möjliggöra en smidig friläggning?

Tacksam för snabb input! :)

Den typen av plåtningar gör jag ganska ofta och då brukar jag släpa med mig en vit bakgrundsrulle och ett bakgrundsstativ plus blixtaggregat m.m. Men det är egentligen inte nödvändigt, precis som du säger ska det ändå friläggas fast ibland vet man dock ibland inte vad man kommer till för ställe, det kan vara ont om vita väggar etc och då är det skönt att ha en bakgrund. Det blir trots allt lättare att frilägga snyggt om inte bakgrunden är orolig och färgad.

Det beror ju på vad du har tillgång till...

Tyg är inte så bra på vintern, smuts från skor arbetas ner i ytan och mot slutet av dan när du fotar de sista människorna finns det stora mörka fläckar i ytan.

Det du behöver (förutsatt att de har en vit vägg i ett utrymme du kan använda) är ett vitt material som inte suger smuts, vit tejp för att montera detta material mot golvlisten/väggen, och en (helst två!) extra blixt(ar) att köra bakgrund med. Du behöver också maskningsmaterial eller scrim för att skydda motivet från bakgrundsblixten. Samt en dörrmatta bredvid fotoplatsen för personerna att torka av skorna på... :)

Finns ingen vit vägg finns det täckmaterial på byggfirmor som är helvitt, om du inte själv har på rulle. Då tejpar man på vägg (stativ är bättre, men bökigt att släpa utanför studion...) så att materialet täcker väggen, och någon dm ut på golvet. Använd sedan en separat bit som underlag på golvet, då är det bara att skära en ny när den befintliga är för skitig. Tejpa ner den, folk KOMMER sparka på kanterna.

Laptop, tether och fjärrutlösare är bra att ha, då kan du köra ett halvsteg längre brännvidd (förenklar när du ska frilägga!) vilket ger plats mellan kamerastativet och personen där du kan springa och korrigera saker och dirigera modellen. Ska du köra så, så kom ihåg extrabatteri till kameran, det suger ström.

Joakim,
det beror lite på vad man menar med friläggning. Många menar att en helt vit bakgrund (255,255,255) är en frilagd bild, men enligt mig är en sådan bild inte frilagd utan har bara fått en vit bakgrund. Ska den friläggas på "riktigt" spelar bakgrunden och fotavtryck inte speciellt stor roll så länge den inte kastar färgat ljus eller är brokig.

Vitt papper är för övrigt inte speciellt okänsligt för skoavtryck heller, men fördelen med papper är att det är bara att dra fram nytt när det blir för skitigt.

Senast ändrad:
Lastolites HiLite.Är den över budget? Ca 5 000.- för en som klarar helkropp + 1 400.- för vinylgolvet. Suverän att ta med sig. Finns även med croma key för ytterligare en peng.

Tack alla för bra tips (missade att det kommit flera svar). Ja det allra viktigaste är att bakgrunden är ren, den behöver inte vara kritvit i och med att jag ska frilägga varje person efteråt. Framförallt vill jag slippa bök med friläggning där vägg möter golv. Att det sedan blir lite fotavtryck gör inte så mycket.

Jag har köpt ett enkelt bakgrundskit med stativ och vit bakgrund på Kaffebrus så länge. Funkar det så funkar det. Och det är ändå ett kit jag velat köpa ett tag nu.

Bra... :) Lycka till då!

Själv tycker jag att resultatet vid friläggning blir bättre ju ljusare bakgrunden är, vitt är mycket lättare rent mjukvarumässigt att "isolera som ton" när kanterna är lite suddiga, som t.ex i den bakre delen av skärpesläppet osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto