Annons

Fota på fjäll

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
God afton!

Jag brukar ofta åka iväg på snowboardresor tillsammans med ett gäng duktiga åkare. Ibland tar jag för mig att ta med mig kameran när vi åker, i ryggsäck, men rätt ofta tar det för lång tid att ta fram kameran, och eftersom jag åker själv känns det tråkigt att behöva ägna flera minuter bara till att rodda fram kameran varje gång jag vill ta ett foto.

Jag undrar om ni har lite tips om vad som skulle underlätta fotandet i backen, såväl tekniskt som utrustningsmässigt!

Har en 5D, och oftast mitt älskade Tamron 28/75.
Alla tips och förslag är välkomna!

Tja!

Jag har fotat en hel del skidåkning i fjällen. Förra vintern var jag i Sareks nationalpark med tre kompisar och samlade ihop information till en guidebok vi publicerade i höst. Jag han med att pröva flera olika taktiker, men sammanfattningsvis kan jag säga att det är svårt att hänga med de andra, näst intill omöjligt om de inte är med på att arrangera ett fotot. Ofta fick jag gå längre än de andra och ibland stå över härliga puderåk för att hitta rätt vinkel från andra sidan berget....

Vi gick toppturer vilket gav mig mycket tid att fota på vägen upp. Då satte jag fast min kameraväska (enkel axelväska med öppning i toppen, plats för en eos 7D, 18-200mm zoom och 8mm fisheye) med två karbiner, en höftbältet och en bak på ryggsäcken, hur smidigt som helst! Då behövde grabbarna sällan vänta. Det gällde bara att packa ryggan rätt så att den inte blev tyngre på ena sidan. Sen hade jag alltid ett extrabatteri nära kroppen där det höll sig varmt, om jag inte använde batterigreppet med aa-litiumbatterier som klarade kylan riktigt bra.

Jag åkte utförs med samma lösning om det var lättåkt. Men direkt det blev svårare åkning (vilket det oftast var) eller att jag kände mig trött (vilket jag oftast var) så packade jag ner den under topplocket på ryggan där den var mer skyddad och gav mig bättre balans. Då tar det tyvärr alltid tid att ta av sig ryggan och packa upp kameran..

Men vi planerade nästan alltid våra åk ur fotosynpunkt. Dessutom körde vi oftast en man i taget och såg ut safespotts (för lavinsäkerhet) vilket gjorde att vi fick ganska naturliga fototillfällen, en åker och de andra observerar.

En annan tips som är mer självklart är väl att lära sig hantera kamerans menysystem och objektivbyten med vantarna. Det tjänar man både tid och frusna fingrar på.

Kolla gärna mitt portfolio och albumet "Expedition" för bilder från turen! http://www.adhocphotos.fotosidan.se/

Tack för tipsen!

Självklart får mina vänner lida för min passion och stilla vänta när jag ska fota. Men efter ett par dagar tycker de inte att det är så kul längre, och jag själv bommar en del sköna åk bara för att jag måste åka till någon obskyr plats för att fota. Men det är helt värt det!

När vi tog ett helikopterlyft hade jag kameran innanför jackan bara, men det var ju lite halv-sketchy att åka då bara.. Skulle göra rätt fina märken på buken om jag krashar.

Det jag är ute efter nu är att kunna kasta fram kameran då situationen uppstår, istället för att aktivt leta dem. Då tror jag att jag själv får bättre åkning, och förhoppningsvis lika bra fotografier. Men så länge som jag måste stanna, av med vantar, knäppa loss ryggan från bröst / midja, trampa ner snön om det är bra lutning så att ryggsäcken inte åker iväg, upp med dragkedjan.. osv osv..

Finns det någon bra slingshotväska eller liknande som man enkelt kan stabilisera när man väl har den på ryggen, och sedan snabbt kasta fram den på magen utan att ta av sig den?

Tack för tipsen!

Självklart får mina vänner lida för min passion och stilla vänta när jag ska fota. Men efter ett par dagar tycker de inte att det är så kul längre, och jag själv bommar en del sköna åk bara för att jag måste åka till någon obskyr plats för att fota. Men det är helt värt det!

När vi tog ett helikopterlyft hade jag kameran innanför jackan bara, men det var ju lite halv-sketchy att åka då bara.. Skulle göra rätt fina märken på buken om jag krashar.

Det jag är ute efter nu är att kunna kasta fram kameran då situationen uppstår, istället för att aktivt leta dem. Då tror jag att jag själv får bättre åkning, och förhoppningsvis lika bra fotografier. Men så länge som jag måste stanna, av med vantar, knäppa loss ryggan från bröst / midja, trampa ner snön om det är bra lutning så att ryggsäcken inte åker iväg, upp med dragkedjan.. osv osv..

Finns det någon bra slingshotväska eller liknande som man enkelt kan stabilisera när man väl har den på ryggen, och sedan snabbt kasta fram den på magen utan att ta av sig den?

Jag har denna (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16929) ryggsäcken vilken jag är riktigt nöjd med! Använt den både när jag åker snowboard, cyklar downhill mm mm. Den har ett fack på sidan som man når att öppna när ryggan sitter kvar på ryggen, bara att lyfta ut kameran och plåta loss!
Något knöligare att stoppa tillbaka kameran med ryggan på men det går, ännu knöligare om man har batterigrepp på kameran.
Hursomhelst en riktigt bra ryggsäck med vadderat fack för kamera+objektiv mm samt fack för förstärkningsplagg och andra prylar. Stativfäste på utsidan och inbyggt regnskydd. Får även plats med en vätskebehållare/camelback i ett fack på utsidan. Rekommenderas! Kostar 990kr på cyberphoto, jag kom dock över min något billigare på eBay...

ANNONS
Götaplatsens Foto