Annons

Fotboll/Sport

Produkter
(logga in för att koppla)

nysta

Aktiv medlem
Hejsan!
I onsdags var jag och plåtade min första fotbollsmatch. Tyckte bliderna blev riktigt bra i displayen.. Men när jag sedan tar upp dom så märker jag att ungefär hälften av bilderna ligger skärpan på publiken eller reklamplakat och sånt som är bakom själva spelarna jag skulle ta på. Jag kör med AI Servo och enbart focuspunkten i mitten aktiv.
Är det bara jag som är dålig att hänga med med kameran och kommer bli bättre under tiden? Eller har ni några bra tips på hur man "ska" gå till väga? Berätta gärna vilka inställningar och hur ni gör när ni plåtar sport.

MHV
Daniel
 
nysta skrev:
Hejsan!
I onsdags var jag och plåtade min första fotbollsmatch. Tyckte bliderna blev riktigt bra i displayen.. Men när jag sedan tar upp dom så märker jag att ungefär hälften av bilderna ligger skärpan på publiken eller reklamplakat och sånt som är bakom själva spelarna jag skulle ta på. Jag kör med AI Servo och enbart focuspunkten i mitten aktiv.
Är det bara jag som är dålig att hänga med med kameran och kommer bli bättre under tiden? Eller har ni några bra tips på hur man "ska" gå till väga? Berätta gärna vilka inställningar och hur ni gör när ni plåtar sport.

MHV
Daniel

Hej Daniel!
Blir det inte så att om du missar att följa spelaren och fokuspunkten istället hamnar på publiken så fokuserar kameran om?
När jag fotar fotboll så kör jag på vanlig AF, och trycker ner avtryckaren till hälften lite då och då för att fokus förhoppningsvis ska vara ok när jag väl trycker av. Ibland blir det bra, och ibland mindre bra...

Tycker dock att bilden i din portfolio ser riktigt bra ut ;)

/Daniel
 
Hej!

Jag använder mig av samma teknik som Daniel nr 2 (Stenholm). Förbered fokusen genom att fokusera och vänta sedan in tillfället. Jag har en Canon 300D och kör mest i Av-moden med så stor bländare som möjligt (samt ISO200). Jag tycker att det verkar fungera rätt bra (se bildexempel i länken: http://w1.920.telia.com/~u92035800/)

Jag har också enbart center-fokuspunkten aktiv och har definitivt märkt att det är inte helt enkelt att behålla motivet centrerat:), vilket ganterat ställer till problem för AI-Servo.

AI-Servo är väl dessutom "Predicitve autofocus" vilket jag har tolkat som att den förutsäger var motivet kommer att hamna. Detta är nog inte alltid så lätt i fotboll med alla fintar och dribblingar. Det blir ganska oförutsägbart ibland.

Sedan så räknar jag med ett lyckat foto per 10-20 exponeringar, så det gäller att skjuta mycket.

--jalle
 
ANNONS