Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotboll. Var får man stå och foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

törnan

Aktiv medlem
Då bestort1 väckte frågan igen kan jag meddela att det finns minimiavstånd till planen. Minimiavståndet varierar beroende på hur högt upp i seriesystemet man spelar men kortast verkar vara 3 meter enligt förbundets regler. Men olika regler gäller på olika platser och domaren har sista ordet. Minimiavståndet däremot gäller alltid.
En gång har en domare gnällt på att jag varit för nära planen och det var i en match i Svenska Cupen på en arena där det bara fanns ca 1.5m utmed långsidan att stå på innan det blev staket och sen en brant.
Både jag och den andra fotografen som hade access till planen höll oss så tight mot staketet vi bara kunde men det räckte inte för linjedomaren..
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag vet en linjedomare som bad några ungdomar att flytta sig eftersom de var ivägen. Efter ett par försök utan resultat blev det istället så att linjedomaren satte till axeln vid en förbilöpning. Fortfarande med blicken riktad stint in mot planen i offsidelinjen. Plötsligt förstod de varför det var olämpligt att stå på fel ställe. Inget vidare skönt att bli påsprungen av någon i hög hastighet.
 

törnan

Aktiv medlem
Jag vet en linjedomare som bad några ungdomar att flytta sig eftersom de var ivägen. Efter ett par försök utan resultat blev det istället så att linjedomaren satte till axeln vid en förbilöpning. Fortfarande med blicken riktad stint in mot planen i offsidelinjen. Plötsligt förstod de varför det var olämpligt att stå på fel ställe. Inget vidare skönt att bli påsprungen av någon i hög hastighet.
Den här domaren hotade med att blåsa av matchen om vi stod kvar...
 
ANNONS