Annons

Fotobok på nätet - nån som har prövat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Seldén/N

Aktiv medlem
Hej jag undrar om någon har testat en s.k. Fotobok, som de flesta fotofirmor på nätet säljer.
Jag tänkte testa att göra en bok, men det lär ju finnas skiftande kvalité på tryck, papper, mjukvara o.s.v.
Jag har kikat lite på myphotobook.se, den verkar vara av hög kvalité, men det är ett oerhört högt pris för den, en bok på 60 sidor, 30x30cm stor kostar när 1000-lappen.
Lite synpunker på detta skulle vara intressant!
Vänlig Hälsning Annette

Tack för tipset Roine!

Jag har tänkt mig att jag ska göra boken som en typ av presentation av mina bilder, det är således inget familjealbum jag är ute efter.
Hur blir trycket? Kan man jämföra med en dyr bok som man köper i bokhandeln?
MVH Annette

Senast ändrad:
Du har tur, GP har just testat ett antal leverantörer:

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=449343

Det var just det jag läste i morse, men jag tror att de fotoböcker de har testat verkar vara mera avsett för just familjealbumet. Kan man jämföra den som var bäst i testet, Fotoqvick, med Myphotobook? I så fall är det ju väldigt prisvärt, eller så är Myphotobook helt fel ute med sitt höga pris.
Annette

Hej
Jag har iofs bara provat pixopolis, men bilderna blir klart bra.
Pappret känns riktigt bra, tjock men följsamt.

Försök läsa tråden jag länkade till, finns flera som skrivit om andra leverantörer och andra erfarenheter.

Jag ger dock inte mycket för de sk testerna, känner inte igen det de skriver utan ibland missförstår de vad de testar verkar det som.

Utan kontakta de som gjort böcker så du får en personlig referens, finns ju minst 10-20 medlemmar som har provat olika i den tråden.

Gör en provbok och se. Det är viktigt du förstår hur dina bilder skall redigeras, dvs skärpning bör vara för tryck, färgerna anpassade för tryckprocessen, dvs gälla färger är en utmaning osv.

Det jag gillar med pixopolis är bla den höga personliga servicen samt Kjell Post actionpaket till Photoshop som ger dig många möjligheter som jag inte sett andra kan erbjuda.

Roine

Tack för tipset Roine!

Jag har tänkt mig att jag ska göra boken som en typ av presentation av mina bilder, det är således inget familjealbum jag är ute efter.
Hur blir trycket? Kan man jämföra med en dyr bok som man köper i bokhandeln?
MVH Annette

Anette, läst tråden som Roine länkade till. Den är lång men håller sig hela tiden till ämnet och ger bra information.

Jag är också mycket nöjd med pixopolis.se. Prismässigt ligger de väldigt bra till och kvalitén är god. Supporten om du skulle ha några frågor är osannolikt bra.

Som sagt, gör en testbok och se om du är nöjd innan du beställer en större upplaga.

Mvh
Anders

Är det någon av er som har tryckt svartvita bilder i böckerna?

Pixopolis varnar ju för risken för färgskiftningar i CMYK-processen.

japp
Flera sidor, se min gotlandsbok, modellboken eller teknikboken.
Jag har inte sett det mista konstigt med de svartvita.

De ser ut som jag förväntat mig.

Jag har i teknikboken sänt sidorna i sRGB och i Gotland i cmyk ochh kan inte se att det skiljer gällande de svartvia bilderna.

Roine

Är det någon av er som har tryckt svartvita bilder i böckerna?

Pixopolis varnar ju för risken för färgskiftningar i CMYK-processen.

ANNONS
Götaplatsens Foto