Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotobutik - ett döende fenomen?

Produkter
(logga in för att koppla)

oka

Ny medlem
Då jag nyligen jagat/köpt ny kamera har jag märkt att där jag bor finns det inte några märkvärdiga foto/kamerabutiker. Har lite märklig jobbsituation just nu så jag är nästan lite sugen på att själv starta upp något.

Snabblabb finns några och jag skulle väl tro att det är där grundförtjänsten i branschen ligger. De flesta butikerna har dock ett mycket sparsamt sortiment av hårdvara, naturligtvis pga den tuffa konkurrensen från Internetbutikerna.

Vad tror ni här på Fotosidan:

- kommer det fortfarande finnas snabblabb framöver? Eller skriver "svensson" ut bilderna själv hemma? (Jag använder själv snabblabben pga lägre kostnad per styck och högre bildkvalitet).

- handlar "alla" hårdvaran via Internet? Priserna går ju oftast inte att konkurrera med som enskild fotobutik.

Tips, tankar och idéer?

/O

För det första så måste du ha en tillräckligt stor upptagningskrets för din butik. En småort med enbart lanthandel duger tyvärr inte.

Sen får du skaffa en lokal med skapligt låg hyra, men som ändå inte ligger avsides.

Och sedan gäller att prissätta nära postorderföretagen.

Vad gäller försäljning av kameror och objektiv så har dagens fotobutiker bara ett riktigt tunnt sortiment hemma. Så att gå in i en vanlig fotoaffär i dag är ju att handla på postorder. Prylarna kommer 10 dagar senare. Då kan man inte ta betalt för annat än postorderservice.

/Erik

oka skrev: De flesta butikerna har dock ett mycket sparsamt sortiment av hårdvara, naturligtvis pga den tuffa konkurrensen från Internetbutikerna.

Det kommer alltid att finnas människor, som tar foton och kommer till kamerabutiken för att framkalla dem.

Det lönar sig inte för en butik att ha ett gediget sortiment. Modellerna ändras ju snabbt och snart skulle lagren vara fulla av osålda.

Det kommer alltid att finnas ett behov av en studio.

Kamerabutiken på min ort representerar Olympus. Jag har köpt all min utrustning från butiken och inga problem. Priset har varit dyrare än från Tyskland, men sedan alla andra fördelar går inte att jämföra.

Ett alternativ skulle kanske vara att kombinera själva säljandet av kamerautrustning med annat.

Självklart så ska butiken inte behöva jämföra sina priser med postorder från andra länder.
Jag menar att priserna måste vara konkurenskraftiga med de svenska postorderfirmorna.
/Erik

När jag köper kameragrejjer försöker jag gå till en butik för att känna och klämma på dem, men köper gör jag på nätet. Det är dumt att betala för mycket, som en välkänd elektronikkedja säger.

Jag tror att prylar, som man inte måste se för att kunna göra ett bra val, kommer att bli svåra att sälja via butik i framtiden. Det finns alltid människor som värdesätter bra service, snabba leveranser samt en viss support, men de är färre än de som låter plånboken bestämma.

muster skrev:
När jag köper kameragrejjer försöker jag gå till en butik för att känna och klämma på dem, men köper gör jag på nätet. Det är dumt att betala för mycket, som en välkänd elektronikkedja säger.

Nånting i mig skriker till. Jag har svårt för att gå och klämma i butik och sedan beställa från Tyskland. Det är en tråkig sits för butikerna.

(Köpte min första systemkamera helt osedd på postorder, min senaste välklämd i butik. Båda sätten funkar. :))

Viss skäms man när man klämmer i butik och köper på nätet. Men ändå gör jag och många fler så. Det blir ju betydligt billigare. Snart har vi inga butiker att klämma i, och då är det så dags att ångra sig.

Snålheten bedrar visheten, som man säger...

BengtJohnsson skrev:
Viss skäms man när man klämmer i butik och köper på nätet. Men ändå gör jag och många fler så. Det blir ju betydligt billigare. Snart har vi inga butiker att klämma i, och då är det så dags att ångra sig.

Snålheten bedrar visheten, som man säger...

Det finns ju även exempel på motsatsen. ScandinavianPhoto har ju nyligen öppnat en "kläm"-butik i sthlm så att man kan få fördelen med både postorder och fysisk butik, känns som framtidens melodi.

Många datorfirmor i stan kör med samma koncept (webhallen, mycom, mfl) och det är superpt tycker jag, men det funkar förstås bara i stora städer kan jag tänka mig. Nåt extra ska man väl få för den överprissatta bostadsrätten ;-)

Ett fungerande sätt för modellflyghandeln är att man kombinerar en kvällsbutik eller helgbutik med postorder/internethandel. På så sätt så kan de både erbjuda service och lågt pris genom att de får stor volym.

Många hade nog ett litet extraknäck vid sidan av i början för det är nog svårt att uppnå kritisk volym på försäljningen innan man skapat sig ett namn och ryckte.

Bara för att man driver butik så måste man inte ha högre priser än internattbutikerna. Fotobutiken i Tyresö centrum har alltid haft konkurrenskraftiga priser på hårdvara, affärsideen är att en näjd kamerakund kommer tillbaks för att köpa och lämna in film. Nu när filmen nästan är borta så erbjuder han bilder från minneskort på 1h, några uppradade PC med kortläsare är dirrekt kopplade med framkallningsapparant.

ANNONS
Götaplatsens Foto