Annons

Fotografera en bil i mörker med två blixtar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Hej

Om jag vill fotografera en bil i mörker,
och har två stycken Nissin Di466 på vars ett stativ
nära bilen jag fotograferar, vad krävs då av kameran
Nikon D60 som jag har för att få de två externa blixtarna att fungera ihop
med Nissin Di466 för att få/ta bra bilder på objektet/bilen ?

Och kör man Slav1 på ena blixten och slav 2 på andra blixten ?

behöver man en mottagare IR eller något annat på nikon d60 eller kan D60 kommunicera utan problem med de två blixtarna utan någon sändare eller mottagare i skon ovanför inbyggda blixten på digitalkameran?

Vill köra med automatik (ej manuellt) med blixtarna.

(för tillfället har jag ett stativ o en nissin di466 blixt men att köpa en extra och
ha två blixtar är väl alltid bättre? inte alls insatt i detta men vill kunna ta bra
mörkerbilder)

Exempelvis lyser denna bilden upp väldigt dåligt:
http://iloapp.fotografandreas.se/data/_gallery//public/150/1284991444_resized.jpg?width=663&height=400

och denna: http://iloapp.fotografandreas.se/data/_gallery//public/150/1284991417_resized.jpg?width=640&height=402

vill att en hel bil skall lysa upp med hjälp av externa två stycken blixtar,
och så det är högre kvalitet på bilderna, då jag inte alls är nöjd med de ovan,
upplättningsljus med hjälp av två blixtar på bilderna hade inte skaddat

Mvh Andreas
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Eftersom jag också använder Nikon kan jag berätta följande:

Nej du kan inte fjärrstyra blixtar med din D60 vad jag läst.
Jag har en D80 o där kan man fjärrstyra blixar trådlöst om du använder Nikons blixtar SB600 SB700 SB 800 SB900.

OM inte dina blixtar har mottagare som reagerar på blixtljuset då kan det funka utan sändare o mottagare tror jag, inte så insatt i det. då det funkade fint med nikons egen styrning för mig.

Kolla in
http://www.cyberphoto.se/

http://www.scandinavianphoto.se/

http://www.kaffebrus.com/
 
Senast ändrad:

Rickard.v

Aktiv medlem
Kollade på dina bilder.

Blir svårt att få bilarna i kön att bli upplysta, då måste du har flera blixtar än 2 utplacerade längs uppliningen.

I eller max 2 bilar kan du få belysta.

Då måste blixtarna stå bredvid bilarna. Hjälper inte att ha 2 blixtar där du står, men det förstod du kanske.

Så ett stativ till varje måste du ha. Jag köpte från kaffebrus. 2st 550kr, det är billigt.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Läste lite om din blixt:

Det har slavmottagare inbyggt. O du kan justera EV även med TTL mätning.

Så du behöver inte köpa någonting vad jag har läst. (förutom stativ)

Du använder blixten på kameran som vanligt. O blixtarna känner av din blixt på kameran då blixtrar de också.
Men en mörk kväll med många som fottar så kommer dina blixtar att blixtra varje gång de känner av en blixt i mörkret.
Du får inte vara för långt bort för då känner de inte av din blixt.

O sedan att få till lagom mycket ljus från varje blixt kräver nog lite justering. Börja med att ha alla blixtar lika långt ifrån bilarna tror jag kan vara en bra början. Du måste nog prova en hel del innan det blir som du tänkt dig.

Det fina med Nikons system är ju att man justerar blixt effekten i kameran o slipper springa fram o tillbaka till blixtarna.

Om du äger en externblixt har du ju 2blixtar i alla fall. Ut o prova ikväll.....
Läs bruksen på blixten för detta börjar bli lite avancerat.... (tror nästan jag läst mer än dig nu, Du frågar o jag läser hehe)

En sak ska jag säga på en gång. Du får INTE ha röda ögon förblixtar på. För de triggar ingång din externa blixt o då har den redan blixtrat när din kamera ska ta bilden. Många som har haft problem med detta har jag läst här på FS.

Berätta gärna hur det går...
 
Senast ändrad:

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Blir att jag bara kommer köra med en blixt Nissin Di466, till min Nikon D60,
då det kostar att köpa flera o så.. har även ett stativ till min Nikon D60.

"En kan räcka om du är beredd att klistra ihop ett par olika exponeringar i efterhand."

Fick jag som svar av en som är jätteduktig på att fotografera bilbilder.

Någon som kan tipsa på hur man klistrar ihop olika exponeringar i efterhand
för att få det bra med en blixt ?

Borde gå att lösa på enklast möjliga sätt.
 

Stålhandske

Aktiv medlem

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2269189.htm

Denna är inte bra på nåt sätt men det var ett experiment för att se om jag kunde lära mig tekniken.
Allt ljus är från en ficklampa och slutaren på 10s, sammanlagt 16st bilder ihoplagda till en. Med denna teknik måste kameran stå helt stilla på ett tripod och du bör helst ha en fjärrutlösare också.

Du kan också bara göra det med en enda exponering, dock är det lite svårare in camera så att säga men inte så tidskrävande.

Börja med en bild där du bara har tillgängligt ( ambient) ljus, sedan belyser du del för del när slutaren är öppen. Lägg alla bilder som egna lager i PS och använd ligten som blandningsläge när du sedan maskar ihop alla lager.
 

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Inte bra? så bra har jag inte lyckats få till iallafall... men med hjälp av några få
exponeringar borde man kunna göra med och på enklare sätt med en blixt kan jag tycka.

Den bilden var jättefin tycker jag = ) typ så jag skulle vilja göra med
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Tveksam om tekniken stålhandske pratar om funkar i ditt fall.

För du har väl inte så många sekunder på dig att ta bilderna. Ifall det är race på g.

Photoshop är väl oslagbart när det gäller fixa med bilder. Men prislappen på närmare 8500kr kanske avskräcker. Men det kräver vana, eller någonstans att lära sig. Sök Moderskeppet , webdesignskolan mm.

Tänk på att du har 2blixtar. I kameran och nissin. Det kommer du långt med.

Användstativet du har till blixten. O håll kameran stadigt. För med blixt får du ju inte så lång slutar tid.
Och med manuella inställningar kan du korta ner slutar tiden.
Kortaste slutartid är nog 1/200. Läs bruksen till kameran. Vet inte om det påverkar resultat när du kör med slavblixt då blixtrar ju den efter den inbyggda.
 

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Framförallt är det photosessions jag vill fotografera på en bil i taget,
så kom gärna med fler tips hur jag kan använda min externa blixt på stativ,
och vilka inställningar ni rekomenderar att jag skall testa då det är mörkt
runtomkring, med slutartid till blixten o.s.v... blixten är väldigt basic, men gäller
kanske som sagt att man själv får testa sig fram själv med manuella inställningar
och så i kameran då den står på stativ.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Det kan vara rätt knepigt att få det bra med endast en blixt.Det går att lösa på lite olika vis.Du kan om det är riktigt mörkt ha kameran på stativ och ställa in kameran på tex 5s slutartid och avfyra blixten manuellt från tre håll tex snett framifrån mitten och snett bak.Här är ett exempel på det som min dotter tog http://www1.garaget.org/archive/124/123618/161574/161574-1526521.jpg
Annars så använd ljuskällor som finns som tex gatulyktor det brukar ge ett fint naturligt ljus.
Sen går det ju fint att måla med ljus med en ficklampa om du kör med långa slutartider.
Men är det race bilder och nattliga aktiviteter så rekomenderar jag ett ljusstarkt objektiv tex 24mm f1.4 och dra upp isot så att du får hanterbara tider.
 

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Det kan vara rätt knepigt att få det bra med endast en blixt.Det går att lösa på lite olika vis.Du kan om det är riktigt mörkt ha kameran på stativ och ställa in kameran på tex 5s slutartid och avfyra blixten manuellt från tre håll tex snett framifrån mitten och snett bak.Här är ett exempel på det som min dotter tog http://www1.garaget.org/archive/124/123618/161574/161574-1526521.jpg
Annars så använd ljuskällor som finns som tex gatulyktor det brukar ge ett fint naturligt ljus.
Sen går det ju fint att måla med ljus med en ficklampa om du kör med långa slutartider.
Men är det race bilder och nattliga aktiviteter så rekomenderar jag ett ljusstarkt objektiv tex 24mm f1.4 och dra upp isot så att du får hanterbara tider.
Hur är den bilden fotograferad? rakt mot bilen eller? fin iallafall = )några speciella inställningar på den?
 

Patrik68

Aktiv medlem
Hur är den bilden fotograferad? rakt mot bilen eller? fin iallafall = )några speciella inställningar på den?
När jag gör en sådan bild så använder jag kamerans ljusmätare som utgångspunkt.Sätt kameran på stativ välj tex bländare f8 och AV sen kollar du vad tiden blir.Då brukar jag underexponera ett steg.Väljer Manuell inställning och ställer sedan in styrkan på blixten så att exponeringen av objektet blir bra.Sen är det bara att avfyra blixten manuellt snett framifrån mitten och snett bakifrån tex.Det förutsätter ju då att slutartiden ligger på ungefär femsekunder eller längre om man ska hinna få hela bilen upplyst i en exponering.Är det för ljust ute så kan man ta tre bilder med blixren från olika håll och lägga ihop dom i ps.
 
ANNONS