Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera tandläkarmottagning plus ägare

Produkter
(logga in för att koppla)

PicVictoria

Aktiv medlem
Hej alla!

Skall ta på mig ett jobb att fotografera en tandläkarmottagning plus dess personal. Visserligen har mottagningen spotlights runt om i taket så allmänbelysningen är bra, om något svag. Hade det gällt enbart miljöbilder så hade jag klarat mig med lite längre slutartid. Men skulle ni rekommendera att jag använde två stycken elinchrom d-lite 200w vid fotografering av personalen?

Att tillägga kommer jag senare att fotografera på ett spa och ägarna vill då ha bilder på när behandligar utförs. Är det då bäst att köra med bilxtarna då också?

Behöver all hjälp jag kan få! Är helt oerfaren på att fotografera människor inomhus :)

Hälsningar
Victoria

Du skriver att du är oerfaren och det är alla såklart i början. Äger du inte blixtarna kanske du kan få tillgång till dom en dag eller två extra innan så att du kanske kunna... testa?

Jag tycker inte du ska lysa en bixt eller två rakt i ansiktet på de stackars objekten.

Lägg en kompis på soffbordet hemma, justera allmänbelysning så det blir kan du fejka en spabehandling. Testa med och utan blixtar så vet du ju när du kommer dit. Samma sak med tandis.

Lär dig blixtarna. Du kan ju skapa jättefina effekter om du riktar dina blixtar på ett kreativt sätt. Det finns hur mycke tips som helst på nätet.

The strobist skriver mest om småblixtar men du kan säkert applicera det ändå. Titta efter Lighting 101 & 102 på länken nedan.
http://www.strobist.blogspot.com/

På Flickr finns en pol som heter Setup Mandatory.
Titta på den. Där finns mer bra tips.
http://www.flickr.com/groups/552101@N22/pool/

Hoppas jag inte var för hård nu.

//erik

Det beror såklart på hur mycket tid du har för att fotografera och förbereda dig på plats. Att använda blixtar gör inte saken direkt lättare, plus att du får flytta runt dem en massa för att få till det som du vill ha det. Skulle nog rekommendera på att försöka få till en lite mer dokumentär stil och köra med befintligt ljus, gärna nära fönster om det finns några bra.

När det gäller spotlights är de rätt förrädiska, så även om det upplevs som att det är bra belysning i rummet kommer det bli problem med att inte få skuggor i ansiktet, t ex under ögonen.

Svårt att ge några fler råd än så utan att ha sett förutsättningarna, men var där i tid och leta upp några platser med bra ljus så kommer det säkert lösa sig. Då kan det även vara en poäng att vara där den tid på dagen då det är som ljusast.

Lycka till

Tack för er hjälp! Jag har nu lagt iväg en betällning på 2 st elinchrom d-lite 2 med softbox. Hoppas att dom kommer att hjälpa mig att göra jobbet bättre.

Eller vad tror ni?!

ANNONS
Götaplatsens Foto