Annons

Fotografering på demonstrationer

Produkter
(logga in för att koppla)

Galdr

Aktiv medlem
Tänkte höra om det är någon här som har någon erfarenhet av sådant, och vad man bör tänka på.

Har pga vissa händelser i mitt liv blivit mer och mer politiskt intresserad, och då finner jag det intressant att eventuellt fotografera demonstrationer, som t.ex idag (6 juni) på Kungsholmen i Sthlm, eller i december under Salem-demonstrationen...

Hur rör man sig kring folkmassan? Behöver man smyga? Vad kan man räkna med för sorts bemötande från de respektive parterna?

Följdfråga; hur ser det ut med publicering om man kan urskilja någons ansikte? All publicering sker (än så länge i mitt fall) utan någon somhelst ekonomisk vinning för min del.

Du får publicera bilderna helt fritt om bilderna är tagna av dig som privatperson. Dessutom är journalistiska bilder undantagna PUL. Så kör på.

Det är inte ovanligt att demonstrationer på vänsterkanten tror att man är från Säpo och ska åsiktsregistrera dem. Att smygfotografera är därför inte att rekommendera. Bättre att tydligt fotografera och låta folk protestera om de inte vill bli plåtade.

Ingen kan förbjuda dig att fotografera. Men i samband med demonstrationen bör man vara ödmjuk och inte för kaxig och stå på sin rätt om folk inte vill bli plåtade. Då kan det bli bråk.

Polisen kan inte heller förbjuda dig att fotografera. Men de kan bestämma var du får stå. Risken är stor att de kan blanda ihop dig med demonstranterna om det blir rörigt och då riskerar du en del stryk.

Jag tycker absolut att du ska plåta. Men gör det öppet och var street-smart.

Tack för det snabba svaret! =)
Tror dock jag väntar med fotograferandet tills jag inte ska jobba samma kväll, hehe.

Det verkar vila en förbannelse över mitt jobb; jobbar alltid när det är demonstrationer på gång. :p

Dum fråga, förmodar jag, men visst får jag lämna mina bilder till vem jag vill...? Typ polisen, pressen, eller min mamma? =)

En fråga till; görs det någon egentlig skillnad på en journalistisk bild och en konstnärlig bild rent bildmässigt?

Hur gör man på bäst sätt för att inte bli ihoppblandad med demonstranterna? Är själv sugen på att åka in, men bli avskräckt när man vet hur man kan bli behandlad om man blir tagen som demonstrant.

Galdr skrev:
Dum fråga, förmodar jag, men visst får jag lämna mina bilder till vem jag vill...? Typ polisen, pressen, eller min mamma? =)

Ja det får du. Vad man tycker är etiskt eller moraliskt är en annan sak.

Däremot får inte pressfotografer inte alltid lämna över bilder till polisen om den fotograferade har bett om meddelarskydd enligt grundlagen.

En fråga till; görs det någon egentlig skillnad på en journalistisk bild och en konstnärlig bild rent bildmässigt?

En journalistisk bild försöker beskriva verkligheten, dokumentär kan man säga. Det finns prejudikat på vad en journalistisk bild är

Det är svårare att bestämma vad en konstnärlig bild är. Det finns inga prejudikat. Jag skulle säga att det är att är när en bild har en ambition att personligt tolka omvärlden eller känslor och dyl. Vad som är bra konst är en annan femma.

froderberg skrev:

Däremot får inte pressfotografer inte alltid lämna över bilder till polisen om den fotograferade har bett om meddelarskydd enligt grundlagen.

Så när man har stått utanför dörren till banken och tagit en bild precis när rånaren springer ut med en säck pengar över axeln och ett maskingevär i handen så kan han göra anspråk på meddelarskydd?
Bara en tanke..

Jimpawa skrev:
Hur gör man på bäst sätt för att inte bli ihoppblandad med demonstranterna? Är själv sugen på att åka in, men bli avskräckt när man vet hur man kan bli behandlad om man blir tagen som demonstrant.

Klä upp dig i kostym, så avviker du nog tillräckligt från demonstranterna. (c:

Jimpawa skrev:

Lämna palestinaschalen och bomberjackan hemma.

Dez skrev:
Så när man har stått utanför dörren till banken och tagit en bild precis när rånaren springer ut med en säck pengar över axeln och ett maskingevär i handen så kan han göra anspråk på meddelarskydd?
Bara en tanke..

Var och en svarar för sitt eget etiska förhållningssätt. Fröderberg har sin personliga uppfattning, och jag har min.

Jag har visserligen genom jobbet haft täta kontakter med polisen, men jag har ändå inga problem med att säga att jag inte samarbetar med dem. Även JO har ju slagit fast att polis och press har olika roller, så det är väl bara att rätta sig efter det.
En bild på en rånare skulle jag knappast (troligen inte Fröderberg heller) se som ett behov av meddelarskydd, (vad skulle rånaren meddela?) utan som bara en bra ettan-bild.

Etik handlar det däremot om i högsta grad om jag till exempel skulle göra intervju med och ta bilder på gömda flyktingar. Jag kan ju inte räkna med någon kontakt om de tror att jag sedan går raka vägen till polisen. Ingen annan heller som i sin utsatta situation är beroende av mig som journalist skulle ge mig något förtroende.

Var nere och fotade - tog på mig en slips för att inte missförsås som en deltagare i tåget. Var nästan mer fotografer + poliser än uniformerade deltagare i tåget. Tycker det gick förvånansvärt lungt idag, de flesta var trevliga och artiga och jag stog själv och diskuterade varför alla hatar varandra så mycket en sån här vacker dag med ett par poliser - se de verkade då inte sönderstressade.

Jag lurar dock lite på PUL. Kika in min
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/699500.htm?set=lp

Är denna att betrakta som ett brytande av PUL? Den är taget av mig som privatperson, den identifierar klart och tydligt en individ under genomförande av en aktivitet som kan påverka hennes framtid negativt. Vet att några av oss förde samma diskussion rörande Pride-festivalen, dessa individer kan ju också råka illa ut pga ras, kö, hudfärg, sexuell lägggning, eller i detta fall - politiska åsikter. Är det moraliskt riktigt att publisera en sådan här bild på FS? Förmildrande omständighet är ju att individerna som går i tåget borde inse att de blir fotograferade och tom. kan hamna i tidningen på framsidan...

Åsikter?

BAW

Dez skrev:
Bara en tanke..

Nja, så enkelt är det inte. Men många tidningar vägrar att lämna över bilder till polisen för att kriminella ska våga uttala sig för tidningen som en principsak.

Bengus skrev:

Är denna att betrakta som ett brytande av PUL? Den är taget av mig som privatperson, den identifierar klart och tydligt en individ under genomförande av en aktivitet som kan påverka hennes framtid negativt.

Är bilden tagen av helt personliga syften omfattas inte bilden av PUL, så fritt fram.

Det är ju själva demonstrerandet som påverkar framtiden. Det räcker ju att "fel" person känner igen personerna på plats.
Det blir ju konstigt om man inte får fotografera folk som öppet redovisar sin åsikt för att de kanske inte vill få sin åsikt förevigad...

Jag tycker att domaren på Datainspektionen som jag intervjuat sa en tankvärd sak: Den grundlagsskyddade yttrandefriheten är så viktig att gränsen för när den ska inskränkas måste sättas högt. Och det är när någon blir kränkt i juridisk mening, inte bara i sin egen.
Detta tänkandet ligger bakom nya PUL.

kärnfullt och bra beskrivet, Magnus. Besvarade min fråga i detalj så nu kommer jag sova gott inatt :)

Och förövrigt finns det ju möjlighet att kontakta fotograf och redaktion och be att få en bild borttagen vid behov... värre när något gått i tryck!

Mvh
BAW

froderberg skrev:

Det är inte ovanligt att demonstrationer på vänsterkanten tror att man är från Säpo och ska åsiktsregistrera dem. Att smygfotografera är därför inte att rekommendera. Bättre att tydligt fotografera och låta folk protestera om de inte vill bli plåtade.

De flesta är rädda för nazister som försöker kartlägga "meningmotståndare". Samma nazister som planterade en bomb hos en poliskonstapel i karlstad hade foto och namn på mig och många andra aktiva antinazister. Det är inte kul och det tycker jag att man ska ha förståelse för.

Om du vill ha en annan vinkel en pressen som letar kravaller för att sälja lösnummer så läs in dej i ämnet/organisiationen.

Jag tror inte att du ska behöva klä ut dig på något speciellt sätt. Om det blir bråk, gå bakåt håll kameran över huvudet och håll dig lugn.
Det är sällan man hamnar i bråk med polis om man inte går i första ledet eller letar efter bråk.

Var lugn när du pratar med poliser och var tillmötesgående.

Vill du ha inspiration så kika in böckerna:

Minamata,
W. Eugene Smith

Grafic Agition I & II
Liz McQuiston
Phaidon Press.

Information och nyheter om demonstationer:

www.yelah.net
www.arbetaren.se
http://sweden.indymedia.org/

Extremhögern har egna nyheter:
http://www.patriot.nu/index.asp