Annons

Fotoresa till Toscana?

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Tänkte kolla om någon i Göteborgsområdet är sugen på att hänga på till en resa till Toscana för fotografering? Tänkte åka redan i Juni.

Vore även tacksam för tips på bra fotoställen där.
 

lenelg

Aktiv medlem
Kan rekommendera medeltidsstaden Montalcino med många fina motiv. Sen ger det kuperade landskapet motiv nästan överallt.. Behöver du ta en paus kan jag rekommendera vingården Poggia Antico, som också har en utmärkt restaurant med klassisk italiensk mat och egna viner. Deras "lätta" lunchmeny bestod av sex rätter.

Nere vid havet den lilla hamnstaden Castiglione della Pescaia (ligger nära den klassiska svenskdestinationen Riva del Sole).
 
Toscana är fullt av motiv!
De små "hill top"-städerna med anor från före romartiden är underbara att strosa i och plocka bilder på hus, gränder, vinklar o vrår, folk, italienska "ikoner" som hängande tvätt, små FIATar osv. Undvik dock de större om du inte vill ha massor av andra turister i bilden. Eller gå upp tidigt, då får man ju även bonusen av det underbara morgonljuset.
Närmast havet i södra delen av Toscana, Maremma, växer en fantastisk pinjeskog som inbjuder till fotografering.
Landskapet runt Montaclino och Pienza är det kanske mest fotograferade i Toscana men galet vackert med kullar, cypressalléer och gårdar.
Hela Chiantiområdet, vägen mellan Siena och Florens, med Greve som centrum och Panzano som en av de vackraste byarna. Kullar, vindlande vägar, vinodlingar, olivträd... underbart.
Jag ska med familjen till Maremma i sommar och planerar att hyra en cykel några dagar för tidiga morgonturer för att kunna stanna och fota där jag vill. Hoppas bara att jag orkar upp på mornarna för att utnyttja morgonljuset.
 

PelleAbelson

Aktiv medlem
Saturnia, varm källa, 37 grader i vattnet. Ta med ND-filter och få lite sköna bilder med lång slutartid när vattnet rinner ner.. :)
 
ANNONS