Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoscanner > Liten och skall klara negativ med = ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanLM

Aktiv medlem

Jag har en bra scanner redan, men jag brukar städa undan den om jag inte vet att jag skall jobba X antal timmar. Tar ju upp 1/4 av skrivbordet. Skulle vilja ha en liten/miniscanner som klarar av storleksmässigt gamla klassiska pappersfoton. +Då även negativ.
Finns det någon sådan och till ett vettigt pris? Är mest som en kul grej för gamla familjefoton som finns i olika delar av familjen. Söker alltså inte efter en proffspryl, bilderna skall mest upp på Facebook och dylikt.

Jag har en bra scanner redan, men jag brukar städa undan den om jag inte vet att jag skall jobba X antal timmar. Tar ju upp 1/4 av skrivbordet. Skulle vilja ha en liten/miniscanner som klarar av storleksmässigt gamla klassiska pappersfoton. +Då även negativ.
Finns det någon sådan och till ett vettigt pris? Är mest som en kul grej för gamla familjefoton som finns i olika delar av familjen. Söker alltså inte efter en proffspryl, bilderna skall mest upp på Facebook och dylikt.

Jag har samma problem. Har läst att scannern behöver klara minst 4000dpi om negativ och dior ska bli bra, Jag undrar också över flatbäddsscannrar. Lägger man in bilderna i en hållare som läggs över hela scannerytan? Det låter pilligt. Och ramrna hur fungerar det? Läste om Reflectascannern att man kan stoppa in ett magasin dior i scannern ung som när man visar på vanligt sätt sen scannar den igenom bilderna lätt som en plätt. Fast egentligen gav det bara ännu fler funderingar. Som tex hur gör man med sina gamla bleknande negativ? Och går det att scanna filmsnuttar med den? Och inte har jag råd med någon svindyr scanner heller för den delen,. Tycker det här med scanner är svårare än att köpa dator för då visste jag åtminstone hur datorn fungerade. Och alla gamla köpråd är just det - gamla! Ifall jag har en bra vanlig scanner kan ajg uinte använda den då?

ANNONS
Götaplatsens Foto