Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fotoskrivare för minst A4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja, då är det snart jul, tänkte önska mig en fotoskrivare i julklapp, och får jag ingen i julklapp kommer jag troligen köpa en i mellandagarna.

Den skall klara minst A4, men gärna ha separat fack (eller insats) för 10x15 (eller vad som nu är standard).

Självklart skall den ge bra utskrifter för foton, men den får gärna funka bra för annat också, men foto skall vara huvudfunktionen!

För att hålla den så "ekonomisk" som möjligt så vill ja helst ha färgerna i separata patroner.

Pris: Ja, inköpspriset gör inte så mkt om det är relativt högt, då det som jag förstått det är driften som kostar i längden.

Så, ös på med förslag, helst skrivare ni har egna erfarenheter av!

/Jocce

Måste flagga lite för Epson R800. Den har kanske inte riktigt vad du önskar, men är ändå väl värd att titta på! Riktigt skarp med bra färger. Kolla tidningen fotos recension för ett par nummer sedan.

Mvh // Martin - nöjd ägare till R800:an :)

En sådanhär fotoskrivare från Agfa står högt på min önskelista. Den ger beständiga bilder av hög kvalité. Dessutom är det repeterbart och hög kapacitet.

Färgskrivare för hemmabruk drivna med bläck brukar sällan var ett ekonomiskt fördelaktigt alternativ, när man väl räknat på kostnaden jämfört med att använda ett närbeläget fotolabb. Har du funderat på någon av HP:s färglaserskrivare?

En kolega på jobbet köpte en Kodak sublimeringsskrivare för 10x15 och den visade sig var billig i inköp, men priset för färgband och papper kan knäcka vilken ekonomi som helst. Utskrifterna blev dock jättefina.

Roland:
Är väl medveten om att det troligen är mycket mer ekonomiskt att skriva ut bilderna hos ett fotolabb.
Men vill kunna skriva ut bilderna hemma, för att få se resultatet direkt, en rolig grej helt enkelt.

Ang. skrivaren från agfa, så visst, skulle gärna ha en sån "skrivare" också, var på en polares jobb och kikade in en liknande apparat (kommer dock ej ihåg märke).

Skrev ut en del bilder i 30x80cm bland annat. Toppen kvalitet, och snabb som få! Driftkostnaden var väldigt låg.
Men inköpet däremot, låg över miljonen!

Martin: Tackar för tipset! Verkade bra, dock sa du att den inte riktigt var vad jag önskar?
Är inte så jätteinsatt i fotoskrivare, men vad är det den saknar som jag ev. skulle vilja ha?

/Jocce

Epson har från Stylus Photo 890 och framåt producerat skrivare med mycket hög kvalitét. Med 890 och Epson Matte Paper Hevey Wheight blir kostnaden för utskrifter (4 bilder på ett A4) i vart fall inte högre än om jag lämnar in till fotoaffären och får bilderna i 10x15cm. Med blankt Epson Photo Paper blir det ngt dyrare. Utskrifterna har en ljusbeständighet på 20 år enligt tillverkaren. Epson har också papper som får upp mot 100 års ljusbetsändighet med speciellt bläck. 890 finns i A3-version och heter då 1290,tror den säljs fortfarande. Bläckstråleskrivare gav, när jag köpte min skrivare, bättre resultat än färglaser och jag tror att det gäller fortfarande?

Har en Epson SP950, och kan rekomendera den varmt. Suveränt med rullpapper, men det är klart att om du ofta vill byta mellan 10x15 resp A5,A4, då blir det ju lite jobbigt. Jag har bara A4 rullen i och skriver ut dom bättre i A5 och A4. Sedan skickar jag in allt (som inte är för suddigt;)), och kör ut i 10x15 när dom har kampanjer, har det som reservbackup istället för neg (hårddiskarna kan ju rasa och DVD kan ju bli oläsbart). Man får bara inte glömma att byta till vanligt papper när man ska skriva ut annat, har blivit ett par väldigt fina men dyra kvitton, när jag handlat online ;)

Mvh Jörgen

Jag kan rekommendera Canons skrivare. Har själv en S900 som var toppmodell för 2 år sen. Den har 6 separata färgpatroner vilket gör att den har en relativt bra driftsekonomi. Utskrifterna är mycket bra och skrivaren är snabb och skriver ut ett foto i A4 på ca 1 minut.
Med den erfarenheten av Canon så kan jag rekommendera dig att ta en titt på deras nya skrivare tex Pixma ip8500.

http://www.canon.se/for_home/product_finder/printers/bubble_jet/PIXMA_iP8500/

/D

Jocce skrev:
Martin: Tackar för tipset! Verkade bra, dock sa du att den inte riktigt var vad jag önskar?
Är inte så jätteinsatt i fotoskrivare, men vad är det den saknar som jag ev. skulle vilja ha?

/Jocce

Hej igen,

Du skrev minst A4, R800 tar A4 som max. Samt att du önskade insats för 10*15 som denna variant saknar.
Förbrukningen av bläck är dock ganska hög, så billigt är det dock inte. Jag gav 3995kr för min skrivar.

Annars är det en toppenskrivare. Maila epson och be dem skicka en testutskrift.

Lycka till i djungeln av skrivare ;)
Mvh // Martin

Anderzon skrev:
Hej igen,

Du skrev minst A4, R800 tar A4 som max. Samt att du önskade insats för 10*15 som denna variant saknar.
Förbrukningen av bläck är dock ganska hög, så billigt är det dock inte. Jag gav 3995kr för min skrivar.

Annars är det en toppenskrivare. Maila epson och be dem skicka en testutskrift.

Lycka till i djungeln av skrivare ;)
Mvh // Martin

Hej!
Okej, jo, menade att jag minst vill ha en A4 skrivare, så en som klarar max A4 är ok.
Dock kunde det vara smidigt med en insats som sagt, men får väl se vad man får nöja sig med tillslut :)

/Jocce

Vill man kunna skriva ut på A3 också så är HP Deskjet 9600-serien ett bra val. Finns en 9680 där det medföljer en RIP också, den funkar hur bra som helst. Den använder två patroner men man kan även köra med en fotopatron för svart innehållande tre färger så den jobbar med sex färger istället för fyra. Tyvärr är patronerna ganska små men det finns bra sätt att komma undan lite billigare. :)

Ett par kommentarer till om du nu inte redan köpt skrivare - i så fall, vad blev det?

Men man bör hålla sig till HP, Canon eller Epson, övriga märken håller vad jag läst och testat inte samma kvalitet. Själv hade jag en Epson först, gick sedan över till en HP som var suveränt snabb och bra fotoutskrifter - dock ingen s k fotoskrivare. Idag skulle jag nog utifrån tester titta noga just på Canons nya modeller, som dessutom är snabba. För en som jag som älskar att skriva ut foton själv spelar också hastighet en roll.

Färglaser, föreslog nån - hmmm, det finns väl fortfarande ingen färglaser som presterar fotoutskrifter värda namnet.

Leo S skrev:
Ett par kommentarer till om du nu inte redan köpt skrivare - i så fall, vad blev det?

Men man bör hålla sig till HP, Canon eller Epson, övriga märken håller vad jag läst och testat inte samma kvalitet. Själv hade jag en Epson först, gick sedan över till en HP som var suveränt snabb och bra fotoutskrifter - dock ingen s k fotoskrivare. Idag skulle jag nog utifrån tester titta noga just på Canons nya modeller, som dessutom är snabba. För en som jag som älskar att skriva ut foton själv spelar också hastighet en roll.

Färglaser, föreslog nån - hmmm, det finns väl fortfarande ingen färglaser som presterar fotoutskrifter värda namnet.

Det slutade med att jag fick 2 st i julklapp, behöll Canon Pixma IP6000D, och är än så länge nöjd med den!
(http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=32469&highlight=IP6000D)

/Jocce

OK! Jag hade inte sett den andra tråden, men det var ju kul att du valde just Canon då. Själv fick jag strumpor i julklapp...

ANNONS
Götaplatsens Foto