Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga gällande objektiv på Nikon 1 J1 - nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nybörjare på detta, och skulle behöva svar på en väldigt dum fråga! :) jag funderar på att köpa Nikon 1 J1 och har kollat på lite olika sajter efter den bästa dealen. Jag har sett att vissa säljer den med objektiv 10-30 mm och på vissa ställen står det 10/2,8. Vad är skillnaden? Är det nån skillnad? Och isåfall vilket objektiv är bäst?
Några andra tips eller råd gällande köp av denna kamera mottages tacksamt! :)Med vänlig hälsning,

Tack!

Det är två olika objektiv som kameran säljs med.
Den största skillnaden dem emellan är att det ena är en zoom och det andra är fast (ingen zoom). Vilket som är bäst beror på vilka egenskaper man prioriterar.

Det är två olika objektiv som kameran säljs med.
Den största skillnaden dem emellan är att det ena är en zoom och det andra är fast (ingen zoom). Vilket som är bäst beror på vilka egenskaper man prioriterar.

Ok tack för ditt svar. Jag vet inte riktigt vilka egenskaper jag prioriterar.. :) har du några tips? Vilket objektiv skulle du själv köpa?

Jag köpte J1 med 10mm/2.8 och kit-zoomen 10-30mm.

Jag brukar sätta på 10mm/2.8 när det är mycket folk omkring mig för ett vidare perspektiv och smidigare och mindre kamera-paket.
Zoomen har jag på när jag är i mindre trånga miljöer för att kunna välja brännvid beroende på varierande avstånd till motiven.

Helst av allt skulle jag vilja ha en 18mm/1.4 (50mm equivalent) till J1:an. Då skulle jag inte längre behöva zoomen.

Några tips om du skjuter jpeg, ställ in kamerans exponeringskompensation på -0.7 och lyft sedan bilden lite med en kurva i bildbehandlingen. Blir riktigt fint!

ANNONS
Götaplatsens Foto