Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om batch i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en liten fråga om att skapa ett macro och sedan utföra detta på en mapp med bilder. Jag har skapat ett macro som gör mina bilder mindre men jag får upp ett "felmeddelande" då jag ska använda batch. Det står "You must specify an extension for the output files".
Finns det någon som vet vad jag missat. Har kikat på webdesignskolan, i boken av McClelland men inte blivit hjälpt.

Har någon gång lyckats batcha men jag vet inte vad det är som tar stopp nu.

M v h
Patric
www.tille.se

Det måste ha att göra med hur du sparade bilden när du gjorde din action/macro. Testa att göra om det helt enkelt och kolla så det blir rätt där.

Jag får pröva igen men jag har sparat macrot under den mapp som redan finns för macron, där det ligger redan gjorda macron som följer med PS.

Hej Patric!

Kolla hur du markerat rutorna i Source och Destination.

Om du har gjort en save as... i din macro och sedan inte kryssar override save as.
Så borde det fungera.

MVH
Magnus

Nu har jag lyckats spara filerna som jag vill men kan man inte döpa filerna hur som helst. Jag skulle vilja lägga till mina initialer efter att jag valt 4 digit serial number. Men då talar den om att jag måste välja serialnumber eller något annat som gör filerna unika.

Skulle vilja göra detta via Photoshop. En nödlösning tills vidare blir att tanka över bilderna i kameran och sedan döpa om dem i PictureProject. Men det är ju lite omständigt.

www.tille.se skrev:
Jag skulle vilja lägga till mina initialer efter att jag valt 4 digit serial number...
Jag är inte helt säket på att jag förstår vad du vill ha, men under filläsaren/automatisera/döp om i grupp kan du välja filnamn på olika sätt, för enstaka bilder eller alla.

Bilagor

• namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    4 KB · Visningar: 212
Jag ska skriva en rad med siffror samt mina initialer efter. Men jag uppfattar det som om extensions är filändelsen.

Ska pröva det du beskrivit, Mikael. Tack på förhand för hjälpen.

Patric
www.tille.se

Ok, men jag fattar fortfarande inte hur jag ska göra för att spara som .tif från jpg?

/Daniel, som återuppväcker en gammal tråd

ANNONS
Götaplatsens Foto