Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

fråga om klack

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, ljusmätningen funkar inte i läge M.

Du har ställt in 1/40 - kameran berättar att du har ställt in 1/40. Inget annat. Ljusmätaren är avstängd.

digitell skrev:
Jag skrev ju att jag monterade på ett AIs objektiv och att tiden visades till 1/40. Jag får alltså en angivelse på lämplig tid med det AIs objektiv som är monterat. Kameran talar å andra sidan inte om vilken bländare som är vald.
Ljusmäteriet är alltså inte avstängt.

Nu har jag kollat en gång till och kan berätta, att ljusmätningen enbart fungerar i läge M, men det visste ingen av oss. Och jag nöjer mig med det, eftersom jag oftast använder just inställningen M.

per

Enligt nikon ska inte ljusmätningen fungera alls. I M-läge så kan du däremot andra slutartiden och den kommer att visas. Men det finns väl ändå inget som visar om du är över eller under mätarens värde?

M

Jim och Melker!

Jag hade fel och Ni rätt när det gäller ljusmätningen.

Jag uppskattar verkligen att Ni engagerade Er i samtalet igår kväll, det är ju just så man kan bygga på sina kunskaper.

Tack skall Ni ha!

per

ANNONS
Götaplatsens Foto