Annons

Fråga om speedlite 420

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejsa,
Jag har sökt runt lite efter fakta om hur snabb canons speedlite 420 är. Har ganska länge nu kännt att jag behöver en extern blixt och nu när jag fick ett rabatthäfte på köpet när jag köpte min nya kamera så innebär ju det att jag får en speedlite 420 för 2300:- Tycker jag verkar vara ett shysst pris eller?

Men jag har lite frågor. Jag hittar ingen info om hurpass snabb blixten är på att ladda upp sig. Klarar den 3 bilder per sekund som kameran gör eller är den långsammare? Hur många blixtar orkar den fyra av på en uppsättning batterier? Är det laddningsbara batterier som är bäst till en sådanhär eller är det vanliga alkaliska?
Om man ska använda den främst för att lätta upp med vid dokumentärbilder (inte för konsnärliga grejjer) räcker denna då eller bör jag lägga dubbelt och köpa 580 istället?

Tacksam för all hjälp
;)
/Johan

580EX är den snabbaste av blixtarna.

Hur många blixtar och hur snabbt den laddar beror dels på hur står effekt du vill ha av varje blixt och hur stor laddning batterierna har kvar. När batterierna börjar ta slut tar det längre tid.

Blixtar på låg effekt går det snabbt att skjuta, på hög effekt tar det längre tid att ladda upp.

sjohan skrev:
Hejsa,
Jag har sökt runt lite efter fakta om hur snabb canons speedlite 420 är. Har ganska länge nu kännt att jag behöver en extern blixt och nu när jag fick ett rabatthäfte på köpet när jag köpte min nya kamera så innebär ju det att jag får en speedlite 420 för 2300:- Tycker jag verkar vara ett shysst pris eller?

/Johan

köper du från Tyskland får du en för 190 + frakt.
ca: 215 euro - 50 i rabatt 165 * 9,1 dvs 1500 kr

;) det blir ju bara billigare och billigare..

Men hur tror ni att man klarar sig med en sådan för dokumentärt foto?
Förstår ju att 580ex har mycket fler inställningsmöjligheter än 420 men behövs verkligen dom? Hittade info om hastighet på en internetsida igår och den verkar ju inte skilja dom åt jättemycket utan då är det mest fråga om blixtstyrka..

ANNONS