Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor ang. D800E!!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

1.(1A) Hur väljer man antaket fokuspunkter? --- Jag har bara en enda fokuspunkt som syns lite till vänster i displayen så att säga.
(1B) Hur aktiverar man alla 51 om man känner för att använda det?
--- Och om man nu bara vill ha en enda fokuspunkt.(1C) Hur gör man för att den ska va i mitten och inte till vänster?

2. Fjärrutlösning till D800E.
--- (2A) Vad för fjärrutlösningsutrustning rekommenderas och hur fungerar detta i praktiken?
Om jag t.ex. vill få bilder i stil med denna. Länk: http://paulhaese.net/Earth/star trails stockport 10 dec 2009.jpg

(2B) Är det så att man måste hålla i knappen på fjärrutlösaren tills själva bilden tas?
--- Skulle vilja att man trycker på knappen, släpper den och sedan väntar tills kameran automatiskt har ställt in sig för att ta bilden.

Tack på förhand!

MVH Alexander T !!

Hejsan!

2. Fjärrutlösning till D800E.
--- (2A) Vad för fjärrutlösningsutrustning rekommenderas och hur fungerar detta i praktiken?
Om jag t.ex. vill få bilder i stil med denna. Länk: http://paulhaese.net/Earth/star trails stockport 10 dec 2009.jpg

(2B) Är det så att man måste hålla i knappen på fjärrutlösaren tills själva bilden tas?
--- Skulle vilja att man trycker på knappen, släpper den och sedan väntar tills kameran automatiskt har ställt in sig för att ta bilden.

Tack på förhand!

MVH Alexander T !!

Fråga 2 och 3 Jag använder PHOTTIX® CLEON II http://www.phottix.com/en/wireless-remotes/phottixr-cleon-ii.html till D800 tror inte att funktionen i detta fall skiljer mellan kamerorna. Och jag tycker den fungerar klockrent till kameran liksom D80 D300 D7000 Köper endast till en kabel för 70kr så kan jag ha den till flertalet kamermärken och moddeller, är inne på min andra sändare då den är lite kinkig klarar inte 40graders programet i tvättmaskinen, fördelen är att jag har två mottagare som jag kan använda samtidigt i olika kameror,
För att få den efekt du vill ha att bara behöva trycka in kontrollen och sen styr kameran AF skälv kan jag få med Fokusprioritet i kombination med skälvutlösarläget, får visserligen då två sekunders fördröjning men skärpan sitter med endast en knapptryckning Kan göras med 2sekundersläget på fjärrkontrollen behöver då bara trycka ner fjärrkontrollens knapp af börjar du att arbeta och tar sedan bilden efter 2 sekunder. Provade lite snabbt i vanligt läge och knappen behövde tryckas in ordentligt, dock inte bara snabbt dock behövde inte fokus låsa innan bilden tags utan den tog bilden när fokus satt.
Lite nyfiken varför du inte vill hålla in knappen den lilla stund det tar att hitta fokus? Jaq föredrar att göra med fjärrkontroll lika som vid vanligt avtryck håller in avtrycket till hälften tills fokus är hittat sen trycka av?
/Micke

Fråga 2 och 3 Jag använder PHOTTIX® CLEON II http://www.phottix.com/en/wireless-remotes/phottixr-cleon-ii.html till D800 tror inte att funktionen i detta fall skiljer mellan kamerorna. Och jag tycker den fungerar klockrent till kameran liksom D80 D300 D7000 Köper endast till en kabel för 70kr så kan jag ha den till flertalet kamermärken och moddeller, är inne på min andra sändare då den är lite kinkig klarar inte 40graders programet i tvättmaskinen, fördelen är att jag har två mottagare som jag kan använda samtidigt i olika kameror,
För att få den efekt du vill ha att bara behöva trycka in kontrollen och sen styr kameran AF skälv kan jag få med Fokusprioritet i kombination med skälvutlösarläget, får visserligen då två sekunders fördröjning men skärpan sitter med endast en knapptryckning Kan göras med 2sekundersläget på fjärrkontrollen behöver då bara trycka ner fjärrkontrollens knapp af börjar du att arbeta och tar sedan bilden efter 2 sekunder. Provade lite snabbt i vanligt läge och knappen behövde tryckas in ordentligt, dock inte bara snabbt dock behövde inte fokus låsa innan bilden tags utan den tog bilden när fokus satt.
Lite nyfiken varför du inte vill hålla in knappen den lilla stund det tar att hitta fokus? Jaq föredrar att göra med fjärrkontroll lika som vid vanligt avtryck håller in avtrycket till hälften tills fokus är hittat sen trycka av?
/Micke

Hejsan!

Varför det skulle va skönt att kunna släppa knappen, är om det skulle ta flera timmar att få en bra bild i dåligt ljus.

T.ex. om jag står på toppen av Hammarbybacken i Stockholm och vill fånga stadens ljus nedanför. Nu vet jag inte hur lång tid det ar för kameran att ta en sådan bild så stadens ljus nedanför syns på ett fint sätt.

Ett annat om man vill få en stjärnhimmel som bildexemplet jag länkade till. Tänkte att det skulle ta lång tid för kameran att fånga in dess lilla ljus som de avlägsna stjärnorna avger mot vår planet.

MVH Alexander T !!

Hejsan!

Varför det skulle va skönt att kunna släppa knappen, är om det skulle ta flera timmar att få en bra bild i dåligt ljus.

T.ex. om jag står på toppen av Hammarbybacken i Stockholm och vill fånga stadens ljus nedanför. Nu vet jag inte hur lång tid det ar för kameran att ta en sådan bild så stadens ljus nedanför syns på ett fint sätt.

Ett annat om man vill få en stjärnhimmel som bildexemplet jag länkade till. Tänkte att det skulle ta lång tid för kameran att fånga in dess lilla ljus som de avlägsna stjärnorna avger mot vår planet.

MVH Alexander T !!

Å i det fallet har min flera bra funktioner, den kan nämligen deblera sim trådutlösare och då ha ett låst läge där tryck 1 öppnar slutateren och tryck 2 stänger i kombination med bulp

Hejsan!

MVH Alexander T !!

Du vill alltså låsa avtrycket när du använder "bulb"-läget? Då räcker en billig sladdbunden utlösare med låsbart avtryck. Jag har någon billig tredjepartsvariant där man bara låser fast avtrycket på fjärren rent mekaniskt. Man kan förstås köpa Nikons egen också som är dyrare.

Autofokus!

Hej!

---
Att flytta fokuspunkten enligt innehållet från sidan 96 i instruktionsboken gick väldigt bra :).

---
Om man går in i kamerans menyer under punkt a7 har jag valt 51 fokuspunktyer (där kan man välja mellan 11 eller 51 fokuspunkter)
men oavsett vad jag väljer där så visas bara en enda fokuspunkt. Som tur var kunde jag centrera den punkten i alla fall :).

Så det som stor på sidan 285 i instruktionsboken är inte till så stor hjälp. På den grå rubriksraden på sidan 285 står det att man skall gå in på
anpassade inställningar.

När instruktionsboken för mig inte talar klarspråk hur man nu skall få alla 51 fokuspunkter att visas i displayen. Hur gör man? :)

Tack på förhand för svar :).

MVH Alexander T !!

Hej!

När instruktionsboken för mig inte talar klarspråk hur man nu skall få alla 51 fokuspunkter att visas i displayen. Hur gör man? :)

Tack på förhand för svar :).

MVH Alexander T !!

Tror det varit i en tråd här förut, fokus kan bara ligga på EN punkt i taget, något annat är fysiskt otänkbart eller?

Alla fokuspunkter visas inte samtidigt, när du har aktiverat alla 51 är sökaren helt ren. Det är bara när du använder en punkt som den markeras. Det skulle ju bara bli plottrigt i sökaren att visa 51 punkter plus att man ändå vet att de är aktiva.

ANNONS
Götaplatsens Foto