Annons

Frågor om 5d vs 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Vanligt med frågor om denna men men.

Vilken av kamrorna tillåter att man cropar mest? I LR typ. Om man som jag använder tele mycket tar 5D's större sensor/upplösning ut 7D's 1,6 crop?

Hur stora blir RAW filerna från dessa kameror?(Jo det spelar roll för mig)

Vilken högsta blixtsynk tid har dessa kameror?

Funkar E-TTL med den inbyggda blixtstyrningen i 7D?

Kan man i Autoiso välja vid vilken slutartid ISO ska ändras?? eller är det 1/bränvidd i alla lägen?

Har en 40D idag och är ioförsig nöjd med den men funderar ändå på att byta för att få lite nya funktioner såsom blixtstyrning, bättre AF och bättre ISO prestanda. Därför käns 7D som den rätta kameran för mig.
Nån som provat 7D i studiomiljö? Hur presterer den där?

En grej till. Nån som vet om det finns nån jämförelse på nätet där man har taget in bild på iso 100 med bra objektiv/samma objektiv med både 5D och 7D där man kan se vad det är som blir bättre med fullformat?
Man får ofta argumentet att bildkvalitet är till 5D's fördel men om det bara är på höga iso så är det inte lika "stort" om man säger.
Skulle vara kul o se en jämförelse där nån påvisar att här kan du se fullformates fördel....

hej du glade
även på lägsta iso kan man se skilnad mellan 5d 5dmk2 och 7d vad det gäller fotonbrus speciellt i himmlar.
Det betyder att om du croppar en bild, dvs tar en bit av en bild och presenterar den på webben exv en fågelbild i 100% så ser resultatet mer spräckligt och stressat ut från 7d med "fulare knottrighet" i jämförelse
Leta i antingen 7d tråden eller i 5dmk2 tråden där har jag exempelbilder på vad jag menar från 7d med 24/1,4 mk2 och 5dmk2 tillsammans med 35/1,4

Det finns en del tester att kika på men jag kan som Mikael skriver rekommendera dig att kolla i tråden som han påbörjade och fyllt med många matnyttiga reflektioner.
Delvis den tråden avgjorde mitt val mellan 5D och 7D. Jag föll för 5D mk2.
Bytte upp mig från en 30D och till en början blev jag lite besviken men när jag fick tillfälle att jämföra bildkvaliteten så insåg jag vilket lyft det var att gå till FF.

Cameralabs har lite bra jämförelser mellan 7D och 5D mk2.
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_7D/outdoor_results.shtml

Men nu är ju inte 7D någon dålig kamera direkt. Så valet är inte enkelt.
Lycka till!

Borde väll kanske jämföra 40D med 7D igentligen..
Så, om jag nu med mitt nya fina 70-200 2,8ISII ser en gråsparv i ett träd. Blir det bättre att ta bilden med 5D trotts att jag inte kommer lika nära och sedan cropa i LR3 till samma utsnitt?? Är det det ni säger?

Har provat 5D på lite mässor. Käns lite klonkig va? Slutarljudet låter en del tycker jag.
Sedan har ju 7D lite mera finesser såsom 3stegs expkompensation, blixtstyrning En AF som nog passar mina behov bättre. Hade 5D haft samma AF som 40D så hade det nog varit ett roligare alternativ...
Särskilda knappa för filmningen ser jag oxå som ett plus.

Dom andra sakerna då, filstorlek, autoiso, blixtsynk??

Ska kolla trådarna ni länkar till. Dock så är dom så stora att dom blir helt ointressanta då man inte orkar läsa igenom 300 sidor för att kanske hitta svaret på sin fråga.. Så är det ju med lite mera allmänna trådar.

Borde väll kanske jämföra 40D med 7D igentligen..
Så, om jag nu med mitt nya fina 70-200 2,8ISII ser en gråsparv i ett träd. Blir det bättre att ta bilden med 5D trotts att jag inte kommer lika nära och sedan cropa i LR3 till samma utsnitt?? Är det det ni säger?

Har provat 5D på lite mässor. Käns lite klonkig va? Slutarljudet låter en del tycker jag.
Sedan har ju 7D lite mera finesser såsom 3stegs expkompensation, blixtstyrning En AF som nog passar mina behov bättre. Hade 5D haft samma AF som 40D så hade det nog varit ett roligare alternativ...
Särskilda knappa för filmningen ser jag oxå som ett plus.

Dom andra sakerna då, filstorlek, autoiso, blixtsynk??

Ska kolla trådarna ni länkar till. Dock så är dom så stora att dom blir helt ointressanta då man inte orkar läsa igenom 300 sidor för att kanske hitta svaret på sin fråga.. Så är det ju med lite mera allmänna trådar.

Låter som att du redan bestämt dig. :)

Låter som att du redan bestämt dig. :)

Har inte bestämt om jag ska byta bort 40D'n än... Men visst känns 7D som ett roligare alternativ med alla funktioner osv. Bättre på allt utom sensorn... Men samtidigt har jag ju köpt lite studioblixtar och intressen är ju mer än bara flygande fågel. Så jag är rädd att jag kanske ångar mig om jag inte köper 5D som enligt alla är den "finare" kameran men som jag redan sagt kanske inte alltid den bättre.

Så om man bara fotar mellan ISO 100-800 så kanske man inte har så mycket nytta av den större sensorns bildkvalite tänkte jag. Och varför ska man kolla i 100%. Sen blir kanske min 70-200 lite väl kort på en 5D till det som jag köpte den till. Fota djur och fåglar.

Jo, ska jag byta så blir det nog 7D tills 5D får lite bättre prestanda i övrigt. Canon måste väll inse att dom måste ha kameror som är bra på allt och inte bara en sak lixom..

Har inte bestämt om jag ska byta bort 40D'n än... Men visst känns 7D som ett roligare alternativ med alla funktioner osv. Bättre på allt utom sensorn... Men samtidigt har jag ju köpt lite studioblixtar och intressen är ju mer än bara flygande fågel. Så jag är rädd att jag kanske ångar mig om jag inte köper 5D som enligt alla är den "finare" kameran men som jag redan sagt kanske inte alltid den bättre.

Så om man bara fotar mellan ISO 100-800 så kanske man inte har så mycket nytta av den större sensorns bildkvalite tänkte jag. Och varför ska man kolla i 100%. Sen blir kanske min 70-200 lite väl kort på en 5D till det som jag köpte den till. Fota djur och fåglar.

Jo, ska jag byta så blir det nog 7D tills 5D får lite bättre prestanda i övrigt. Canon måste väll inse att dom måste ha kameror som är bra på allt och inte bara en sak lixom..

7D gör nog riktigt bra ifrån sig även när det gäller studio och annat.

http://www.pbase.com/cameras/canon/eos_7d
http://www.flickr.com/groups/canon_7d_digital_slr/

Sorry för att jag var lite oklar där. Menar jämfört med 5D.

Det är väl 5D mkII du menar?
Skillnaden i bildkvalitet mellan 7D, och 5D "mkI" verkar vara minimal.
Och såvida du inte ska skriva ut bilderna i rätt rejäla storlekar, eller "pixelpeepa" så är jag tveksam till att du kommer att se någon större skillnad i verkligheten.

Jag har använt båda, och i flera fall från "verkliga livet" så är det svårt att se någon som helst skillnad.
Börjar du dra upp bilderna ordentligt, ja då vinner 5D mkII helt klart.
Men då pratar vi stora printar.

Det som däremot är en högst påtaglig skillnad för mig som sportfotograf, är AF.
På snabba oregelbundna rörelser är 5D mkII inte ens nära 7D.
(Samma AF sensor på 5D och 5D mkII, med skillnad på att den senare har förbättrade algoritmer).

Vad det gäller bildkvalitet så har ju optiken stor betydelse.
Och där får båda kamerorna anses som krävande för att du ska kunna utnyttja husen till max.

ANNONS
Götaplatsens Foto